Föredrag

Föredrag: Lottakåren 100 år

Hör Emma Filipsson och Fia Makalös Lindblom berätta om hur kvinnor, både nu och genom historien, har bidragit till försvarsmakten på olika sätt. Se unika föremål ur museets magasin med koppling till Lottakåren!

Under hundra år har försvarsorganisationen Lottakåren spelat en avgörande roll i att stärka landets beredskap och säkerhet, genom att utbilda kvinnor som vill göra skillnad i vardag, kris och krig. Uppmärksamma jubileet tillsammans med Flygvapenmuseum under en kväll med spännande föredrag om verksamheten i ett av Sveriges största kvinnliga nätverk.

Föredrag

På det här föredraget får du lyssna till Emma Filipsson från Östgöta-Tjust lottakår, och Fia Makalös Lindblom som är hemslöjdskonsulent på Sörmlands museum, aktiv i Lottakåren och gruppchef i Hemvärnet.

Hör hur Lottakåren utbildar kvinnor som vill göra en aktiv insats för både Sverige, och människor som påverkas av krig på andra håll i världen. Lär dig mer om hur kvinnor genom historien har bidragit till försvarsmakten på olika sätt – om knävärmaren från 1940 och hur stickning stöttade soldater som kämpade i finska vinterkriget.

Se föremål

Inför Lottakårens 100-årsdag har vi plockat fram flera unika föremål med koppling till Lottakåren ur museets magasin för en exklusiv titt.

Praktisk information
  • book_online

Biljettpris: 100 kronor. Boka din biljett på Timecenter via biljettlänken på den här sidan. Begränsat antal platser.

Luftbevakningslotta i luftbevakningstorn. Flygvapenmuseums bildarkiv.
tisdag 10 september 17:00 - 19:00