Viktigt att veta inför ert skolgruppsbesök

På den här sidan hittar du information om tillgänglighet och annat som kan vara bra att veta inför ert skolbesök på Flygvapenmuseum.

Gruppledare

Som gruppledare ansvarar du för elevgruppen under hela besöket. Anmäl ert besök i receptionen när ni kommer till museet. Meddela också när ni lämnar museet.

Ditt ansvar innebär bland annat att påminna dina elever om att det inte är tillåtet att röra museiföremålen i utställningarna. Både äldre och nyare föremål kan skadas av beröring. De mest ömtåliga flygplanen är avspärrade.

Skåp

I kapprummet intill museibutiken finns ett kapprum med låsbara skåp där eleverna kan lämna väskor och jackor.

Mat och dryck

I Flyglabbet finns en matsäcksyta där ni kan äta medhavd mat. Där finns även ett pentry med kyl, frys och mikrovågsugn. Sommartid finns också bord och bänkar utomhus, framför museibyggnaden. Där går det fint att slå sig ner och äta matsäck, tillgång i mån av plats. Det är inte tillåtet att ta med sig mat och dryck in i utställningarna.

Restaurang Calle C serverar husmanskost och enklare fika, förbokas vid sällskap över 10 personer.

Pallar

Det finns gott om bärbara pallar på museet. Dessa är lätta att bära med sig, till exempel under en visning.

Entré

Medföljande vuxna till barngrupper som skola, fritids och förskola, har fri entré till museet. Det gäller både vid bokade skolprogram och vid fria skolbesök, utan visning.

Tillgänglighet

Flygvapenmuseum är anpassat för personer med nedsatt rörelseförmåga. Hiss finns till alla våningsplan. Vi kan anpassa visningen för grupper som har kognitiva funktionshinder, synnedsättning, behov av teckenspråkstolkning eller behöver extra stöd på något annat sätt. Meddela om gruppens behov när du bokar! Läs mer om tillgänglighet på museet.

Bildstöd

Du som har elever med behov av alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, kan använda flygvapenmuseums kartor med BLISS- eller Widgitsymboler som bildstöd i samband med besöket på museet. Du kan ladda ner symbolkartorna härifrån:

Fotografering

Fotografering för privat bruk är tillåten både inom- och utomhus.

Språk

Visningarna går att boka på flera olika språk: svenska, engelska och teckenspråk.

Rullstolar

Det finns två rullstolar och en rullator för utlån på museet.

Kontakt

Har du frågor eller funderingar inför ert besök? E-posta till: pedagogerna@flygvapenmuseum.se. Det går även att ringa, telefonnummer till respektive pedagog finns på kontaktsidan. Museipedagogerna nås dock säkrast på e-post.