Teater

Teaterföreställning: Hitta Hem (SLUTSÅLT)

Stöveltramp och dagliga visitationer. Att slåss för ett par decimeter golvyta i en överfull barack. Att hyra ut en luskam mot några smulor bröd.

”Du behöver inte berätta att du är judinna.” Orden som följt Gisela Nilsson genom livet. Vad var hennes mamma rädd för? De bodde ju i Sverige.

Hitta hem är berättelsen om skådespelaren Gisela Nilssons mammas vittnesmål från deportationen 1944 till koncentrationslägret. Föreställningen tar oss genom lager av förtvivlan, hopplöshet och omänsklighet. Det nattsvarta blandas med en intensiv beslutskraft att överleva. Men det handlar lika mycket om styrka, där Giselas berättelse kantas av både värme och humor, liksom modet att våga berätta.

Efter publik- och kritiksuccé går teaterföreställningen Hitta Hem på Sverigeturné, och nu har du chansen att se den på Flygvapenmuseum.

Föreställningen är producerad av Scenit Produktion med stöd av Teater Västernorrland.

Praktisk information
  • book_online

Biljett: 220 kronor, inklusive entréavgift till museet. Medlemmar i Riksteatern: 180 kronor. Köp din biljett på Tickster via biljettlänken på den här sidan. Du kan även köpa biljett i Bengans skivbutik, Nygatan 31, Linköping. Begränsat antal platser.

• info

Föreställningen är 2 timmar lång, inklusive 20 minuters paus.

Tips: Dimensions in Testimony

Passa också på att se utställningen Dimensions in Testimony inför ditt teaterbesök. Utställningen baseras på interaktiva videoinstallationer där du kan samtala med överlevare från Förintelsen, och visas på Flygvapenmuseum under två veckor i september. Läs mer om Dimensions in Testimony

tisdag 24 september 19:00 - 21:00