Temadag

Temadag: Flygplanet SK 60

SK 60 går i pension! Se överflygning och lyssna på föredrag på denna temadag.

Under 2024 avvecklas flygplanet SK 60, efter nästan 60 år i Flygvapnets tjänst. På den här temadagen kan du lyssna till föredrag, följa med på visningar i museet och testa en mobil SK 60-simulator utan extra kostnad. Se föremål från magasinen kopplade till SK 60 och motorer som använts i flygplanen. Missa inte heller överflygning med SK 60 med den gamla motorn RM 9!

Program för dagen

Barnaktivitet
10:00–16:00

Vill ditt barn bli pilot? Testa våra kluriga pilottester! Går att göra när som helst under dagen.

Minnesinsamling
11:00–15:00

Har du själv arbetat med SK 60 på något sätt? Dela med dig av dina minnen och möt andra med liknande erfarenheter. Samlingsenheten finns på plats och samlar in berättelser under hela dagen.

Överflygning

Överflygning med en SK 60, som flyger med äldre motorer av typen RM 9.

Föredrag: SK 60 och dess betydelse för Flygvapenmuseum
13:30–14:15

Föredrag med Torsten Nilsson, chef över samlingsenheten.

Föredrag: Skolflygplan och lättattackflyg
14:30–15:15

Föredrag med Pierre Gauffin, museilärare på Flygvapenmuseum och före detta pilot i Flygvapnet.

Föredrag: Vad hände med SK 60 efter leverans?
15:30–16:15

Föredrag med Per Lönn, museiärare på Flygvapenmuseum och före detta projektledare på bland annat Saab. En beskrivning av de förändringar som flygplanet genomgått under åren med bland annat motorbyte och ny form av supportavtal.

Under hela dagen

Utställning

Se motorer och unika föremål med kopplingar till SK 60 i utställningen Om kriget kommer.

Flygsimulator

Prova på vår mobila SK 60-simulator i en kortare testflygning. Utan extra kostnad. Denna simulator kräver att du kan klättra upp och ned för en kortare stege. Passar från cirka 12 år och uppåt. Vår vanliga SK 60-simulator är öppen och bokningsbar till ordinarie pris.

Testa VR

Upplev försvarshistoriska miljöer med VR-glasögon (ordinarie pris).

• info

Mer information kommer!