Guidad visning

Visning: Magasinshangaren

Ta chansen att komma riktigt nära några av våra unika flygfarkoster som sällan visas för allmänheten. Vid vissa speciella tillfällen öppnar vi vår magasinhangar och bjuder in besökare till en exklusiv, guidad visning av sällsynta exemplar ur den svenska flyghistorien. Våra kunniga museilärare berättar mer om flygfarkosterna och ger dig möjlighet att ställa nyfikna frågor.

Provsitt i vår Lansen och föreställ dig hur du spränger ljudvallen högt uppe bland molnen. På de flesta andra av flygplanen får du klättra upp och kika in i cockpiten utifrån. Passa på att ta häftiga bilder och känn de autentiska dofterna av olja och läder.

I magasinhangaren finns ett 30-tal flygfarkoster från 1920-talet till 2000-talet. Här förvaras bland annat Kongotunnan, Saab 91 Safir och den sista tillverkade JA 37 Viggen. Du får också uppleva vår gedigna samling helikoptrar, bland annat Helikopter 3 som använts av Flygvapnet som räddningshelikopter.

Det här är en visning för dig för med stort flygintresse, men även för dig som ännu inte har upptäckt den fascinerande historien om det svenska flygvapnet.

Pris: 175 kr. Begränsat antal platser. Bokning via webben eller receptionen.

• book_online

Praktisk information: Kom i god tid för att betala din biljett och ta dig till Magasinshangaren som ligger ca 1 km från Flygvapenmuseum, Stridsgata 25, 3 min med bil eller ca 15 min promenad, en enklare karta fås i receptionen vid betalningen.

Visningen börjar på utsatt tid i Magasinshangaren och håller på i ca 1,5 timme.

Betalning sker i receptionen innan visningen.

Datum för visningar läggs upp löpande.

Pris: 175 kr

Tillgänglighet: Magasinshangaren är tempererad och håller en temperatur på ca 15 grader året runt för ett bättre bevarande av maskinerna.

Tillgängligt för permobil och rullstol, med vissa trånga passager. Belysningen är något dämpad.

Inne i magasinshangaren finns ingen mobiltäckning.

söndag 4 augusti 14:00 - 15:00