Saab 105 / SK 60-simulator

Få en unik flygupplevelse i den nya SK 60-simulatorn!

Sedan 1967 har Flygvapnets utbildning av stridspiloter skett i Saab 105, mer känd som Skolflygplan (SK) 60. Några årtionden senare byggde Flygskolan på Malmen en simulator för att riskfritt kunna öva flygning i SK 60 även vid dåligt väder. När SK 60 nu går i pension har Flygskolan på Malmen överlåtit sin simulator till Flygvapenmuseum, där du nu kan lära dig flyga som en riktig stridspilot.

Simulatorn består av en ombyggd SK 60 cockpit placerad inuti en dome. Instrumenten i cockpiten är från den senaste versionen av SK 60 presenterad på två pekskärmar. I pedal och styrspak simuleras krafterna som planet utsätts för, och dome:n gör att du får total inlevelse. Tillsammans med en instruktör får du lära dig grunderna i att flyga jetflygplan och fritt pröva dina vingar.

OBS: SK 60-simulatorn är inte tillgänglighetsanpassad som Gripen E-simulatorn. Se praktisk information nedan.

400 kronor för 30 minuter.

800 kronor för 60 minuter.

Passa på att upptäcka Flygvapenmuseums utställningar! I priset ingår entré till museet för den som ska flyga i simulatorn. Läs mer om entréavgifter

Boka

Simulatorn bokar du via denna länk.

Praktisk information

Åldersgräns: 12 år. Ingen under 12 år får flyga även om man kan ha längden inne.

Längd: Längd på den som ska flyga bör vara minst 150 cm.

Tid: 30 minuter för 1 person, eller 60 minuter för 1–2 personer. En instruktör ger dig en inledande genomgång på cirka 5–10 minuter. Instruktören vägleder dig sen under hela flygpasset. Ju längre flygpass, desto längre fri flygtid.

Tillgänglighet: Simulatorn är inte tillgänglighetsanpassad. Du behöver full rörlighet för att ta dig upp för trappan till cockpit samt för att klättra i och ur förarstolen.