close

Flygplan

SK 5

Heinkel HD 35

Individnummer: c/n 235
Märkning: 66

Placering: Flygvapenmuseum

Världens enda Heinkel HD35 finns i dag på Flygvapenmuseum i Linköping, tack vare en bytesaffär i slutet av 1980-talet.

Det tresitsiga flygplanet Heinkel HD35 skapades av tysken Ernst Heinkel, en av flyghistoriens mest berömda konstruktörer. Flygplanet byggdes på Heinkel Flugzeugwerke i Warnemünde med tillverkningsnummer c/n 235. Endast en HD 35 till producerades med tillverkningsnummer c/n 236,den maskinen såldes i Tyskland och fick registreringen D – 1319.

HD 35 var ett robust flygplan och ansågs ha goda flygegenskaper. Flygplanet levererades till arméflyget i Malmslätt augusti 1925. När det överfördes till det nybildade flygvapnet 1926 fick det beteckningen SK 5. Tanken var att använda flygplanet i den grundläggande flygutbildningen för både piloter och flygspanare. Men det var alldeles för tungt för sin svaga motor och fungerade inte som skolflygplan. Därmed försvann också planen på att licenstillverka flygplanet i Sverige.

Sverige köpte bara ett exemplar av flygplanet, som användes som skolflygplan i fyra år. Efter en gångtid på 199,05 timmar kasserades flygplanet i juni 1929 och såldes till en löjtnant Anders Wentzer. Året efter såldes flygplanet vidare till C. A. Sparre i Ljungbyhed. Flygplanet fick den civila registreringen SE-SAM.

Fler ägarbyten:
1933 G. Söderbaum, Djursholm
1936 Avregistrerad.
1938 P. Gustafsson, Ljungby Åter registrerad som SE-SAM,
1940 Avregistrerad. Undanställd i lada i Jönköpingstrakten.
1963 Monterad på flygfältet vid Skånes Fagerhult.
1964 Såldes flygplanet till Svedinos Bil och Flygmuseum i Ugglarp där det placerades utomhus.

1988 kom flygplanet åter till Malmslätt. Genom en bytesaffär övertog Flygvapenmuseum Sk 5 i byte mot en CASA 352, en spansktillverkad Junkers Ju 52. Heinkeln var då i mycket dåligt skick men efter en omfattande renovering som genomfördes av Tullingegruppen kunde flygplanet åter visas på flygvapenmuseum 2010.

Kuriosa

SK 5 må vara tresitsig, men den främre sittbrunnen är täckt och användes främst som bagageutrymme.

Flygplan keyboard_arrow_down SK 37 Viggen 37811