close

Flygplan

SK 14

North American NA 16-4M

Individnummer: 610.
Märkning: 110, 5.

Placering: Flygvapenmuseum

Trots att SK 14 tillverkades i 130 exemplar, sparades inget för eftervärlden. Ett gäng flygentusiaster skulle ändra på det.

Flygvapnet köpte in det första exemplaret av North American Harvard NA 16 i slutet av 1930-talet. Syftet var att utvärdera flygplanet och testerna föll väl ut. Fabriker i Linköping och Trollhättan serietillverkade därefter flygplanet i över 130 exemplar. 

SK 14 användes för flygutbildning i över femton år. Dessutom var det ett spanings- och sambandsflygplan och det användes också för att göra väderobservationer.

Flygvapenmuseums SK 14 är en kopia av en North American NA 16-4M och resultatet av en renovering som tog hela 27 år. Flygplanet har återskapats med hjälp av delar från flygplan som är utvecklingar av NA 16. Många delar är också nytillverkade efter originalritningar. De originaldelar som finns kvar på flygplanet är bland annat en propeller, ett landställsben och ballongdäcken. Det stora renoveringsarbetet gjordes helt på frivillig basis av medlemmar i Stiftelsen för Flygvapenmuseum och Svensk flyghistorisk förening. Föreningen överlämnade flygplanet till museet vid motorflygets 100-årsjubileum 2003.

Kuriosa

Den bakre sitsen kunde förses med en huv för blindflygning. Då kunde eleven öva på att flyga bara med hjälp av flyglägesinstrument, det vill säga utan se marken eller det omgivande luftrummet.

Flygplan keyboard_arrow_down SK 5