Flygplan
SAAB 105XT
Saab 105
Placering: SVEDINOS BIL- OCH FLYGMUSEUM, UGGLARP
Kärt plan har många namn: 105-2, 105XT, SE-502 och SE-XBZ.
Saab utvecklade vid slutet av 1960-talet en tvåsitsig exportversion av Saab 105. Flygplanet, som fick beteckningen 105XT, hade avsevärt bättre prestanda. Maxfarten ökade från 770 till 970 kilometer i timman; XT-versionen kunde bära 1 300 kg mer i last och hade bättre vapenalternativ. Dessutom fanns en kameranos, liknande den på SK 60C, som tillval.
Saab förevisade provflygplanet 105-2 som 105XT vid olika mässor. År 1968 skrev Österrike kontrakt med Saab om 20 flygplan och följande år om ytterligare 20. Flygplanen som såldes till Österrike hade beteckningen Saab 105 Ö.
Det exemplar som Svedinos bil- och flygmuseum visar är provflygplanet 105-2 eller 105XT. Som demonstrationsflygplan utomlands fick det den civila beteckningen SE-502 och därefter
SE-XBZ. Inför 1976 års flygmässa i Farnborough fick flygplanet sin målning i de svenska färgerna – blått och gult. Flygplanet flögs mellan åren 1967 och 1982. Flygtiden var 1 500 timmar när det kom Flygvapenmuseum 1982. Sedan 2008 har Svedinos bil- och flygmuseum haft 105XT som deposition.
Kuriosa
Beteckningen XT står för export trainer.