close

Flygplan

S 35E DRAKEN 35952

Saab 35 Draken

Individnummer: 35952
Märkning: På framkroppen kronmärke och flottiljnummer 21; på fenan kodsiffra 67.

Placering: Flygmuseet F21, Luleå

På Flygmuseet F 21 står Draken som började som jaktflygplan och slutade som spanare.

Saab 35 Draken är ett militärt jetflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping.

I flygvapnet skulle det ersätta J 29 Tunnan, J 32 Lansen och J 34 Hawker Hunter. Flygförvaltningens krav var att Saab skulle konstruera ett överljudsflygplan som snabbt kunde stiga till hög höjd för att bekämpa fientliga kärnvapenbärande bombflygplan. Med Drakens speciella design, smal flygkropp och dubbel deltavinge, uppfyllde Saab kraven.

Designen blev utvärderad i ett provflygplan med projektnamnet Saab 210. Provflygplanet var cirka 30 procent mindre än det slutgiltiga flygplanet. I oktober 1955 flög den första fullskaliga prototypen och serieleveranserna till flygvapnet började i december 1959. Draken flög snabbare än något tidigare svenskt flygplan. Men det fungerade också mycket bra i låg fart och kunde landa på flygvapnets vägbaser. Saab konstruerade också en spaningsversion och en tvåsitsig skolversion av Draken. Saab exporterade draken i olika versioner till Danmark, Finland och Österrike.

Arbetet med en spaningsversion av Draken började våren 1960. Saab levererade sammanlagt 59 stycken till flygvapnet och de fick beteckningen S 35E. Ungefär hälften av dessa var nytillverkade och resten var J 35D som byggts om för uppdraget. Flygplanet hade sammanlagt sju kameror och kunde även bära utrustning för mörkerspaning. Hela noskonen på flygplanet kunde skjutas framåt för att underlätta laddning och service av kamerorna.
S 35E var det första spaningsflygplan i flygvapnet som på låg höjd kunde genomföra sina uppdrag i överljudsfart.

Det här exemplaret blev levererat till Bråvalla flygflottilj F 13 i Norrköping som J 35D med nummer 35290. År 1967 blev det modifierat till spaningsflygplan och fick ny typbeteckning och nytt individnummer. Efter modifieringen var flygplanet placerat på Norrbottens flygflottilj F 21 i Luleå fram till 1980 då flygvapnet tog det ur tjänst. Flygvapenmuseum övertog flygplanet samma år och deponerade det år 2008 till Flygmuseet F 21.

Kuriosa:

Förutom 2 820 liter bränsle i sina invändiga tankar kunde S 35E bära ytterligare 2 100 liter i fälltankarna.

Flygplan keyboard_arrow_down SH 37 VIGGEN 37927