Flygplan
S 29C TUNNAN
Saab 29 Tunnan
Individnummer: 29970.
Märkning: F 21-20
Placering: Flygvapenmuseum
Tunnan var Saabs första jetflygplan i världsklass. Det blev symbolen för ett starkt svenskt flygvapen – något som var viktigt för det alliansfria Sverige under kalla kriget.
Tunnans konstruktion byggde till stora delar på tysk forskning, precis som flera andra jetflygplan efter andra världskrigets slut. Det var det första svenska flygplan som tog till vara på jetdriftens alla fördelar – fart, acceleration, stigförmåga och topphöjd.
Flygvapnet ställde också höga krav på att flygplanet skulle vara anpassad för verklig strid. Tunnan kunde landa på landsvägsbaser där en tekniker och några värnpliktiga snabbt kunde ge service mellan uppdragen.
Tunnan fanns som jakt-, attack och spaningsflygplan och tillverkades i sammanlagt 661 exemplar. Närmare 250 av flygplanen drabbades av haverier som krävde totalt 99 piloters liv.
Flygvapenmuseums exemplar av Tunnan är en obeväpnad spaningsversion, med sju kameror och en så kallad bakomvarnare för att upptäcka anfall bakifrån. Flygplanet levererades till flygvapnet 1956 och tjänstgjorde som spaningsflygplan under de följande tio åren. Därefter använde Målflygdivisionen flygplanet vid F 3 Malmen fram till 1970 innan det fick bli en del av de flyghistoriska samlingar som lade grunden för Flygvapenmuseum.
Kuriosa
Tunnan var ett snabbt flygplan och slog flera hastighetsrekord. Det första rekordet var 1954 när flygplanet flög med en medelhastighet på 977 kilometer i timmen. Ett år senare flög två Tunnan S 29C mellan Nyköping och Örnsköldsvik med en medelfart på 900,6 kilometer i timmen.
Lyssna på Tunnan
•