close

Flygplan

MIG 15

Mikojan Gurevitj

Individnummer: IB00215.
Märkning: 215.

Placering: Flygvapenmuseum

Det var ett flygplan av typen MiG-15 som sköt ner två svenska flygplan över Östersjön under 1950-talet. Nedskjutningarna blev början på ett 50 år långt mysterium.

MIG-15 konstruerades i Sovjetunionen i slutet av 1940-talet och var ett snabbt flygplan med kraftfull beväpning. Det tillverkades i omkring 12 000 exemplar, bland annat i Sovjetunionen, Tjeckoslovakien och Polen. Flygplanet har, tillsammans med den svenska J 29 Tunnan, många likheter med tyska Messerschmitt P. 1101, som designades under andra världskriget men aldrig blev färdigt. Motorn i MiG-15 är en kopia av Rolls-Royce-motorn Nene, som Sovjetunionen kom över ritningar till.

Flygvapenmuseums policy är att endast visa flygplanstyper som har använts i det svenska försvaret. MiG-15 är det enda undantaget. Den visas för att ge en bild av händelserna när en svensk DC-3:a och en svensk Catalina sköts ner av sovjetiska flygplan över Östersjön 1952. Nedskjutningarna var början på en lång historia av hemlighetsmakeri och stormaktspolitik.

Den MiG-15 som finns på Flygvapenmuseum kom dit 1987 genom en bytesaffär. Exemplaret är licenstillverkat i Polen och hade där beteckningen Lim-2. Efter omfattande restaureringar fick flygplanet sovjetisk nationalitetsbeteckning. Det placerades i utställningshallen i samband med museets nyinvigning.

Kuriosa

De sista MiG-15-flygplanen flögs fram till 2005 i det albanska flygvapnet.

Flygplan keyboard_arrow_down J 32B LANSEN