close

Flygplan

J 35D Draken 35371

Saab 35 Draken

Individnummer: 35371
Märkning: På framkroppen kronmärke och flottiljnummer 4; på bakkroppen kodsiffra 01 och Jämtlands landskapsvapen.

Placering: Pintér művek military museum and technology park, Kecel, Ungern

Den nästan 40-åriga J 35D Draken kan pusta ut på ett museum i Ungern.

Saab 35 Draken är ett militärt jetflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping.

I flygvapnet skulle det ersätta J 29 Tunnan, J 32 Lansen och J 34 Hawker Hunter. Flygförvaltningens krav var att Saab skulle konstruera ett överljudsflygplan som snabbt kunde stiga till hög höjd för att bekämpa fientliga kärnvapenbärande bombflygplan. Med Drakens speciella design, smal flygkropp och dubbel deltavinge, uppfyllde Saab kraven.

Designen blev utvärderad i ett provflygplan med projektnamnet Saab 210. Provflygplanet var cirka 30 procent mindre än det slutgiltiga flygplanet. I oktober 1955 flög den första fullskaliga prototypen och serieleveranserna till flygvapnet började i december 1959. Draken flög snabbare än något tidigare svenskt flygplan. Men det fungerade också mycket bra i låg fart och kunde landa på flygvapnets vägbaser. Saab konstruerade också en spaningsversion och en tvåsitsig skolversion av Draken. Saab exporterade draken i olika versioner till Danmark, Finland och Österrike.

Version D av Saab J 35 hade bland annat bättre motor och kunde medföra mer bränsle. Utvändigt skiljde sig J 35D också något från de tidigare versionerna. Flygplanet hade till exempel fått ett pitotrör på toppen av fenan och smäckrare mer framdragna luftintag. Saab tillverkade 120 stycken J 35D under åren 1963 till 1964. När flygvapnet på 1980-talet avvecklade versionen köpte Saab tillbaka 24 flygplan. Dessa blev konverterade för export till Österrike och fick beteckningen Saab J 35OE.

Saab levererade det här flygplanet till flygvapnet 1965. Det har varit baserat på Bråvalla flygflottilj F 13 i Norrköping, Ösgöta flygflottilj F 3 i Malmslätt, Jämtlands flygflottilj F 4 på Frösön och på Skånska flygflottiljen F 10 i Ängelholm. År 1993 kom flygplanet till Flygvapenmuseum och i oktober 2004 överlämnades det som deposition till det ungerska militärmuseet Pintér művek military museum and technology park i Kecel.

Kuriosa

I juni 2004 fraktades flygplanet på långtradare till museet i Kecel söder om Budapest. Någon månad senare skedde den officiella överlämningen i närvaro av Sveriges försvarsattaché
Karl-Eric Johansson.

Flygplan keyboard_arrow_down MIG 15