close

Flygplan

J 9

Seversky Republic EP-1 Model 106

Individnummer: 2134.
Märkning: 3, 53.

Placering: Flygvapenmuseum

J 9 blev en viktig förstärkning i det svenska flygvapnet i början av andra världskriget. Det amerikanska flygplanet kom till Sverige på isiga vägar via Finland.

När det politiska läget försämrades i Europa våren 1939 och Sverige stod inför ett krigshot, behövde flygvapnet förstärka jaktflyget. Vid samma tid var flygplanskonstruktören Alexander Seversky på försäljningsturné och inom en vecka hade Sverige lagt en order på 15 exemplar av hans flygplan. Totalt beställdes 120 exemplar till Sverige av Seversky Republic EP, Model 106 – ett snabbt flygplan som var lätt att flyga och var utrustat med kraftiga vapen.

Seversky Republic EP-1 Model 106 fick beteckningen J 9 i flygvapnet och fraktades till Sverige via Norge. När Norge invaderades av Tyskland skeppades flygplanen i stället till den isfria hamnen Petsamo, som då låg i Finland. Lådorna med flygplansdelar transporterades 70 mil på isiga vägar från Petsamo till Haparanda, och därefter med tåg till Malmslätt för montering.

Flygvapenmuseums J 9 kom till flygflottiljen F 8 Barkaby i Stockholm 1940. Tre år efter andra världskrigets slut flyttades det till flygflottiljen F 3 Malmen utanför Linköping och användes som spaningsflygplan. Det togs ur tjänst efter bara ett år och placerades i de flyghistoriska samlingarna på Malmen.

Kuriosa

På grund av exportembargot av krigsmaterial från USA till Sverige, levererades aldrig 57 av de beställda Seversky Republic EP-1 Model 106. USA skickade dem i stället till Filippinerna i början 1940-talet. Där deltog några av dem i striderna med svensk militär märkning.

Flygplan keyboard_arrow_down J 35F DRAKEN 35429