close

Flygplan

J 35J DRAKEN 35576

Saab 35 Draken

Individnummer: 35576
Märkning: På framkroppen kronmärke och flottiljnummer 10; på fenan kodsiffra 06.

Placering: SVEDINOS BIL- OCH FLYGMUSEUM, UGGLARP

Svedinos bil- och flygmuseum i Ugglarp skyddar en J 35J Draken från Kattegatts saltstänkta vindar.

Saab 35 Draken är ett militärt jetflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping.

I flygvapnet skulle det ersätta J 29 Tunnan, J 32 Lansen och J 34 Hawker Hunter. Saab 35 Draken är ett militärt jetflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping.

I flygvapnet skulle det ersätta J 29 Tunnan, J 32 Lansen och J 34 Hawker Hunter. Flygförvaltningens krav var att Saab skulle konstruera ett överljudsflygplan som snabbt kunde stiga till hög höjd för att bekämpa fientliga kärnvapenbärande bombflygplan. Med Drakens speciella design, smal flygkropp och dubbel deltavinge, uppfyllde Saab kraven.

Designen blev utvärderad i ett provflygplan med projektnamnet Saab 210. Provflygplanet var cirka 30 procent mindre än det slutgiltiga flygplanet. I oktober 1955 flög den första fullskaliga prototypen och serieleveranserna till flygvapnet började i december 1959. Draken flög snabbare än något tidigare svenskt flygplan. Men det fungerade också mycket bra i låg fart och kunde landa på flygvapnets vägbaser. Saab konstruerade också en spaningsversion och en tvåsitsig skolversion av Draken. Saab exporterade draken i olika versioner till Danmark, Finland och Österrike.

För att fylla luckan i jaktflyget fram till leveranserna av JAS 39 Gripen beslutade regeringen att modifiera sammanlagt 67 stycken J 35F2 Draken. Modifieringen genomfördes under åren 1987 till 1991. Flygplanet fick bland annat fick bättre elektronik, nya instrument, bättre vapen och fler fästen för robotar. Tack vare extra invändiga bränsletankar och fyra stycken fälltankar ökade räckvidden. Efter modifieringen fick flygplanet beteckningen J 35J.

Det här flygplanet blev levererat till flygvapnet 1969 som J 35F och placerades på Skånska flygflottiljen F 10 i Ängelholm. Tillsammans med ytterligare 66 stycken Draken av F-versionen modifierades det till J 35J under 1900-talets sista decennier. Efter modifieringen blev flygplanet åter igen placerat på F 10. Flygvapenmuseum övertog det efter utgallringen från flygvapnet och deponerade det till Svedinos bil- och flygmuseum 2008.

Kuriosa:

Under en period hade Försökscentralen FC i Malmslätt det här flygplanet för utprovning av vissa system i J-versionen

Flygplan keyboard_arrow_down A 32A Lansen 32070