Flygplan
J 35J Draken 35630
Saab 35 Draken
Individnummer: 35630
Märkning: På framkroppen kronmärke och flottiljnummer 10; på fenan kodsiffra 30, andra divisionens emblem – ett spelkort med en dödskalle iförd hög hatt samt Skånes landskapsvapen.
Placering: Ängelholms flygmuseum. Ängelholm
I gott sällskap med Tunnan, Lansen och Gripen står Draken J 35J på Ängelholms flygmuseum.
Saab 35 Draken är ett militärt jetflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping.
I flygvapnet skulle det ersätta J 29 Tunnan, J 32 Lansen och J 34 Hawker Hunter. Saab 35 Draken är ett militärt jetflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping.
I flygvapnet skulle det ersätta J 29 Tunnan, J 32 Lansen och J 34 Hawker Hunter. Flygförvaltningens krav var att Saab skulle konstruera ett överljudsflygplan som snabbt kunde stiga till hög höjd för att bekämpa fientliga kärnvapenbärande bombflygplan. Med Drakens speciella design, smal flygkropp och dubbel deltavinge, uppfyllde Saab kraven.
Designen blev utvärderad i ett provflygplan med projektnamnet Saab 210. Provflygplanet var cirka 30 procent mindre än det slutgiltiga flygplanet. I oktober 1955 flög den första fullskaliga prototypen och serieleveranserna till flygvapnet började i december 1959. Draken flög snabbare än något tidigare svenskt flygplan. Men det fungerade också mycket bra i låg fart och kunde landa på flygvapnets vägbaser. Saab konstruerade också en spaningsversion och en tvåsitsig skolversion av Draken. Saab exporterade draken i olika versioner till Danmark, Finland och Österrike.
För att fylla luckan i jaktflyget fram till leveranserna av JAS 39 Gripen beslutade regeringen att modifiera sammanlagt 67 stycken J 35F2 Draken. Modifieringen genomfördes under åren 1987 till 1991. Flygplanet fick bland annat fick bättre elektronik, nya instrument, bättre vapen och fler fästen för robotar. Tack vare extra invändiga bränsletankar och fyra stycken fälltankar ökade räckvidden. Efter modifieringen fick flygplanet beteckningen J 35J.
Exemplaret som Ängelholms flygmuseum visar blev levererat till flygvapnet 1972 som J 35F.
I den versionen har det varit baserat på Västmanlands flygflottilj F 1 i Västerås, på Upplands flygflottilj F 16 i Uppsala och på Skånska flygflottiljen F 10 i Ängelholm. Efter modifieringen till J 35J blev flygplanet kvar på F 10. Det har också varit uppställt på området som tidigare var Göta flygflottilj F 9 i Säve. År 2008 deponerade Flygvapenmuseum det till Ängelholms flygmuseum.
Kuriosa
Det här flygplanet var det sista som tillverkades som J 35F och det femtonde som modifierades till J 35J.