close

Flygplan

J 35F DRAKEN

Saab 35 Draken

Individnummer: 35415
Märkning: På framkroppen kronmärke och flottiljnummer 10; på fenan kodsiffra 2, andra divisionens emblem – ett spelkort med en dödskalle iförd hög hatt samt Skånes landskapsvapen.

Placering: Aeroseum, Göteborg

I Aeroseums berghangar står Draken som emigrerade till USA men återvände till hemlandet.

Saab 35 Draken är ett militärt jetflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping.

I flygvapnet skulle det ersätta J 29 Tunnan, J 32 Lansen och J 34 Hawker Hunter. Flygförvaltningens krav var att Saab skulle konstruera ett överljudsflygplan som snabbt kunde stiga till hög höjd för att bekämpa fientliga kärnvapenbärande bombflygplan. Med Drakens speciella design, smal flygkropp och dubbel deltavinge, uppfyllde Saab kraven.

Designen blev utvärderad i ett provflygplan med projektnamnet Saab 210. Provflygplanet var cirka 30 procent mindre än det slutgiltiga flygplanet. I oktober 1955 flög den första fullskaliga prototypen och serieleveranserna till flygvapnet började i december 1959. Draken flög snabbare än något tidigare svenskt flygplan. Men det fungerade också mycket bra i låg fart och kunde landa på flygvapnets vägbaser. Saab konstruerade också en spaningsversion och en tvåsitsig skolversion av Draken. Saab exporterade draken i olika versioner till Danmark, Finland och Österrike.

En första version av Saab J 35F ersatte J 35D på flottiljerna under åren 1965 till 1967. Med helt ny beväpning och uppdaterad elektronisk utrustning var flygplanet helt integrerat i stridsledningssystemet STRIL 60. Från oktober 1967 blev de J 35F som tillverkades utrustade med en infrarödsensor – en så kallad IR-sensor. IR-sensorn kunde mäta värmestrålning från ett föremål och upptäcka rörelse. Med hjälp av information från IR-sensorn kunde flygplanets IR-styrda robotar riktas mot målet. För att skilja versionerna åt betecknades den första versionen J 35F1 och den andra J 35F2.

Den J 35F som visas på Aeroseum blev levererad till flygvapnet 1966. Flygplanet har varit placerat på Bråvalla flygflottilj F 13 i Norrköping, Kalmar flygflottilj F 12, Upplands flygflottilj
F 16 i Uppsala och Skånska flygflottiljen F 10 i Ängelholm. Efter avvecklingen från flygvapnet såldes det här exemplaret till en privat samlare i USA, David Tallichet. Försvarets materielverk köpte tillbaka flygplanet och överförde det till Flygvapenmuseum. År 2008 deponerade Flygvapenmuseum det till Aeroseum.

Kuriosa:

David Tallichet var en mycket förmögen restaurangägare från USA. Hans hobby och passion var historiska flygplan och hans namn förekommer även i andra bytesaffärer med flygplan från Sverige. Under andra världskriget tjänstgjorde han i det amerikanska flygvapnet. Han var då placerad i Europa och flög Boeing B-17, den flygande fästningen.

Flygplan keyboard_arrow_down J 35J Draken 35630