Flygplan
J 35F DRAKEN 35550
Saab 35 Draken
Individnummer: 35550
Märkning:
Placering: På pinne vid Saabs fabrik i Linköping
På vakt vid Saabfabriken där jag föddes
Saab 35 Draken är ett militärt jetflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping.
I flygvapnet skulle det ersätta J 29 Tunnan, J 32 Lansen och J 34 Hawker Hunter. Saab 35 Draken är ett militärt jetflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping.
I flygvapnet skulle det ersätta J 29 Tunnan, J 32 Lansen och J 34 Hawker Hunter. Flygförvaltningens krav var att Saab skulle konstruera ett överljudsflygplan som snabbt kunde stiga till hög höjd för att bekämpa fientliga kärnvapenbärande bombflygplan. Med Drakens speciella design, smal flygkropp och dubbel deltavinge, uppfyllde Saab kraven.
Designen blev utvärderad i ett provflygplan med projektnamnet Saab 210. Provflygplanet var cirka 30 procent mindre än det slutgiltiga flygplanet. I oktober 1955 flög den första fullskaliga prototypen och serieleveranserna till flygvapnet började i december 1959. Draken flög snabbare än något tidigare svenskt flygplan. Men det fungerade också mycket bra i låg fart och kunde landa på flygvapnets vägbaser. Saab konstruerade också en spaningsversion och en tvåsitsig skolversion av Draken. Saab exporterade draken i olika versioner till Danmark, Finland och Österrike.
För att fylla luckan i jaktflyget fram till leveranserna av JAS 39 Gripen beslutade regeringen att modifiera sammanlagt 67 stycken J 35F2 Draken. Modifieringen genomfördes under åren 1987 till 1991. Flygplanet fick bland annat fick bättre elektronik, nya instrument, bättre vapen och fler fästen för robotar. Tack vare extra invändiga bränsletankar och fyra stycken fälltankar ökade räckvidden. Efter modifieringen fick flygplanet beteckningen J 35J.
Den Drake som finns vid Saab levererades till F1 i Västerås 1969 och tillhörde senare F10 i Ängelholm samt F12 i Kalmar. Den sista flygningen skedde 1985 och flygplanet hade då en sammanlagd flygtid på 2565 timmar.
Kuriosa:
2003 planerade en arbetsgrupp med representanter från Saab, Linköpings kommun och Flygvapenmuseum firandet av flyget 100 år. Gruppen föreslog då att de befintliga flygplanen i Linköping skulle kompletteras med fler Saabflygplan. Antalet pelarflygplan utökades nu till sju flygplan längs E4:an samt ytterligare ett flygplan vid infarten till Saab. I maj 2004 var samtliga flygplan på plats.