Flygplan
J 29F TUNNAN
Saab 29 Tunnan
Individnummer: 29666
Märkning: Runt nosen en blå ring och bokstaven P i vitt; på framkroppen Hälsinglands landskapsvapen; på bakkroppen kronmärke, flottiljnummer 15 och individnummer, på fenan ett stort blått T. Trots märkningen har det här flygplanet aldrig varit i tjänst på Hälsinge flygflottilj F 15.
Placering: Söderhamn, F15 flygmuseum, Söderhamn
På Söderhamn / F 15 flygmuseum står en J 29F Tunnan som snart är laddad och klar för start.
Saab 29, Flygande tunnan eller bara Tunnan, är ett militärt jetflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping. År 1945 hade Flygförvaltningen uppmanat Saab att lämna förslag på ett nytt jaktflygplan. Flygvapnets grundkrav var ett snabbt flygplan med god stig- och accelerationsförmåga samt hög topphöjd. Det skulle också vara lättmanövrerat och robust.
Konstruktionen, den rundnätta flygkroppen med pilformade vingar, byggde till stora delar på tysk forskning från andra världskrigets slut. Den 1 september 1948 fick prototypen av Saab 29 sitt luftdop och 1951 tog flygvapnet emot de första serietillverkade flygplanen.
Saab tillverkade 665 exemplar av Tunnan, inklusive provflygplanen. Den blev symbolen för ett starkt svenskt flygvapen och fanns som jakt-, attack och spaningsflygplan. Tyvärr drabbades Tunnan av en mängd haverier som krävde många piloters liv.
Saab levererade det här flygplanet till flygvapnet 1955 som J 29B. Två år senare var modifieringen till F-versionen färdig. Flygplanet har varit baserat på Göta flygflottilj F 9 i Säve, Flygvapnets krigsskola F 20 i Uppsala, och på Jämtlands flygflottilj F 4 på Frösön. År 1967 blev flygplanet taget ur tjänst och 2008 deponerade Flygvapenmuseum det till Söderhamn / F 15 flygmuseum.
Kuriosa:
Saab 29 Tunnan var ett mycket robust och fältmässigt flygplan. För att snabbt göra service på Tunnan i fält behövdes bara några få personer.