J 22B/J 22-2

Individnummer: 22280
Märkning: F 3-Röd Ludvig

Placering: Flygvapenmuseum

J 22 var ett av världens snabbaste jaktflygplan i förhållande till sin motorstyrka. Det var ett helsvenskt flygplan och över 500 underleverantörer deltog i produktionen.

Flygvapnet hade beställt mer än 250 jaktflygplan från USA när andra världskriget bröt ut 1939. De flesta levererades aldrig på grund av kriget. Ingenjören Bo Lundberg fick då i uppdrag av Flygförvaltningen att rita ett svenskt jaktflygplan och det blev FFVS J 22. Den första prototypen flögs redan 1942.

Flygplanet byggdes i trä och stål, eftersom bristen på aluminium var stor under kriget. Det som fanns var reserverat för Saabs flygplanstillverkning. Många svenska företag, bland annat möbeltillverkare, producerade delar till flygplanet. Det monterades i totalt 198 exemplar på Flygförvaltningens Verkstäder.

Flygvapenmuseum i Linköping har två exemplar av J 22. Ett av flygplanen står på flottiljmuseet i Ängelholm och ett på Flygvapenmuseum i Linköping. Den J 22 som finns på Flygvapenmuseum kom till flygflottiljen F 8 Barkarby 1945 och togs ur tjänst sju år senare. Då flyttades flygplanet till de flyghistoriska samlingarna på Malmen i Linköping.

Kuriosa

FFVS J 22 hade en kopia av en amerikansk motor från Pratt & Whitney. Motorn tillverkades utan licens av Svenska flygmotor AB i Trollhättan. De första motorerna köptes från Tyskland, som hade beslagtagit dem i det ockuperade Frankrike.

Flygplan keyboard_arrow_down J 35J Draken 35537