Flygplan

DFS OLYMPIA MEIS 108-70

Individnummer: 685
Märkning: På vingarnas ovan- och undersidor samt på fenan registreringen SE-SAE

Placering: Ållebergs segelflygmuseum, Ålleberg, Falköping

Andra världskriget släckte förhoppningarna om en svensk OS-medalj i segelflyg 1940. Ållebergs Segelflygmuseum visar den DFS Olympia Meise som skulle ha deltagit.

Tyska företag tillverkade under mellankrigstiden några av världens allra bästa segelflygplan. Segrarmakterna hade vid första världskrigets slut infört hårda regler för Tyskland som bland annat inte tilläts ha ett eget flygvapen. Det medförde att Tysklands möjligheter att utveckla flygteknik blev mycket begränsade. Men segelflygplan var undantagna från restriktionerna.

Segelflyg hade varit en uppvisningsgren under olympiaden i Berlin 1936. Efter beslut från den Internationella olympiska kommittén skulle segelflyg bli en ordinarie gren i 1940 års sommarspel i Helsingfors. För att ge alla tävlande piloter samma förutsättningar skulle flygplanet ha en viss bestämd konstruktion. En tävling utlystes och Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug DFS segrade med sin Olympia Meise. Ritningar och byggbeskrivningar skickades ut för att tävlande länder skulle ha god tid på sig att tillverka flygplanet. På grund av andra världskrigets utbrott 1939 blev de olympiska spelen i Helsingfors inställda. När tävlingarna togs upp igen 1948 i London fanns inte segelflyg med som gren. Men flygplanstypen deltog i flera olika tävlingar efter andra världskrigets slut.

Via Sveriges olympiska kommitté importerades två kompletta flygplan och AB Flygindustri fick rätten att tillverka två exemplar på licens. DFS Olympia är ett ensitsigt högvingar monoplan. Flygplanskroppen har en trästomme täckt med träfanér och över sittbrunnen finns en huv av plexiglas. Vingarna är uppbyggda runt en träbalk är täckta av fanér i framkant och duk i övriga delar. Flygplanet kunde starta genom bogsering eller vinschning, även gummirepstart har förekommit.

År 1939 beställde Sveriges olympiska kommitté och Kungliga svenska aeroklubben KSAK den DFS Olympia Meise som visas på Ållebergs segelflygmuseum. Tillverkaren är A. Schleicher Segelflugzeugbau i Tyskland. I Sverige blev flygplanet registrerat som SE-SAE och avsikten var att tävla med det i de olympiska sommarspelen 1940. Västerås flygklubb köpte flygplanet 1943 och det hamnade slutligen i privat ägo. Flygplanet blev avregistrerat 1964 och kom till Flygvapenmuseum, oklart när. Sedan 2008 är det deponerat till Ållebergs segelflygmuseum.

Kuriosa

DFS Olympias upphovsman Hans Jacobs var chef för DFS och konstruktionsansvarig för bland annat DFS Kranich. Flygvapnet hade 30 stycken Kranich med beteckningen SE 103 som användes för grundläggande flygutbildning.

Flygplan keyboard_arrow_down FAIREY FIREFLY FR MKI