Flygplan
B 3
Junkers Ju 86 K
Individnummer: 0155
Märkning: 21 Blå A
Placering: Flygvapenmuseum
Flygvapenmuseums B 3 är den enda bevarade Junkers Ju 86 K i världen. Flygplanstypen var inte den modernaste när den kom till Sverige, men tjänstgjorde ändå i flygvapnet under tre decennier.
Under 1930-talet ökade oron för krig i Europa och flygvapenledningen i Sverige ansåg att det fanns behov av ett medeltungt bombflygplan. Flygvapnet beställde därför 40 stycken Junkers Ju 86 från Tyskland. Ytterligare 16 flygplan av samma typ licenstillverkades på Saab i Trollhättan.
B 3 blev flygvapnets första flygplan helt i metall. Det hade fyra mans besättning och kunde bära ett ton bomber. Skyttarnas placeringar var mycket utsatta. De satt längst fram i nosen på flygplanet, längst bak eller i ett torn som sänktes ner under flygplanskroppen. Förutom som bombflygplan kunde flygplanet också användas som torpedflygplan, spaningsflygplan, transportflygplan och för utbildning av navigatörer.
Prestandamässigt var B 3 egentligen föråldrat redan vid krigsutbrottet 1939. Men flygplanen var slitstarka och det tog nästan tjugo år innan det sista av dem togs ur tjänst.
Den B 3 som visas på Flygvapenmuseum är det enda bevarade exemplaret i världen. Det tillverkades i Tyskland och levererades till Sverige 1938. Under 1950-talet byggdes det om till transportflygplan och gjorde sin sista flygning 1958 till F 3 Malmen utanför Linköping där den under många år stod utomhus.
Kuriosa
År 1936 började det tyska flygbolaget Lufthansa använda en civil variant av flygplanet, Ju 86Z för passagerartrafik. Flygplanet tog tio passagerare.