close

Flygplan

A 21 21311

Saab 21

Individnummer: 21311
Märkning: Hälsinglands landskapsvapen, kronmärke och flottiljnummer 15 på framkroppen; kronmärke på vingarnas ovan- och undersidor; individnummer 21311 på bakkroppen och ett rött A på fenan. Det var kodbokstaven för första divisionen på F 15 – Olle röd.

Placering: Söderhamn / F15 Flygmuseum, Söderhamn

Söderhamn / F 15 flygmuseum visar nyskapande formgivning. Saab 21, fullträffen med två bommar eller Tvestjärten som den också kallades.

Saab 21 var ett enmotorigt svenskt militärflygplan som fanns i två versioner: jaktversionen J 21A och attackversionen A 21A. Attackversionen kunde också benämnas B 21A. Flygplanet hade en ovanlig design med dubbla stjärtbommar och skjutande propeller och var det första i flygvapnet med noshjulställ. Att propellern var placerad bakom förarkabinen gav piloten utmärkt sikt. Men den snurrande propellern kunde bli en dödsfälla om piloten var tvungen att lämna flygplanet i ett nödläge i luften. Saab konstruerade därför en krutdriven katapultstol som sköt upp piloten högt och bort från den farliga propellern. Saab 21 var ett av de första serietillverkade flygplanen i världen som var utrustat med katapultstol. 

Saab fick en order från flygvapnet på tre provflygplan och Saabs provflygare Claes Smith premiärflög det första den 30 juli 1943. Sammanlagt tillverkade Saab i Linköping och Trollhättan 298 exemplar som levererades till flygvapnet. De 119 sist tillverkade flygplanen hade upphängningsanordningar för bomber och raketer samt extra bränsletankar, så kallade vingspetstankar. 

Tyvärr fungerade inte Saab 21 så bra som jaktflygplan och tillverkningen av J 21 avbröts. Istället tillverkades attackversionen där det inte spelade så stor roll att flygplanet var något svårmanövrerat och hade dålig stigförmåga. 

I slutet av 1940-talet byggde Saab om 64 stycken Saab 21A till jetmotordrift. De fick beteckningen Saab 21R, R står för reaktionsmotor eller reamotor som jetmotorer kallades.

Individinfo

Det exemplar av Saab 21 som Söderhamn / F 15 flygmuseum visar blev godkänd av flygvapnet den 24 januari 1948 och baserades på Västgöta flygflottilj F 6 i Karlsborg. Där var flygplanet kvar under hela sin tjänstgöringstid. År 1954 gallrades flygplanet ut från flygvapnet och blev därefter uppställt på Göta flygflottilj F 8 i Säve och därefter på Kalmar flygflottilj F 12. När flygplanet kom till Flygvapenmuseum 1977 var det märkt som om det tjänstgjort på Kalmar flygflottilj F 12. Sedan 2008 är exemplaret deponerat till Söderhamn / F 15 flygmuseum.

Kuriosa:

För att kunna öva start och landning med noshjul modifierades tre stycken SK 14, North American NA-16, för pilotutbildningen. Dessa tre fick den inofficiella beteckningen SK 14N.

Lyssna

• 25 sekunder

Flygplan keyboard_arrow_down A 32A Lansen 32259