close

Flygplan

SK 37 Viggen 37808

Saab 37 Viggen

Individnummer: 37808
Märkning: 21-71

Placering: Utställd på Musée de l’air et de l’espace, Aéroport de Paris – Le Bourget, Frankrike

SK 37E Viggen 37808 är inte den enda svenskättling som tagit mark på Le Bourget i Paris. Chrales Lindbergh landade här efter sin soloflygning över atlanten 1927.

Saab 37 Viggen är ett militärflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping. Flygförvaltningens krav på Saab var att det nya krigsflygplanet skulle ha kort start- och landningssträcka och kunna utnyttja vägbaserna. Saab 37 Viggen uppfyllde kraven.

Viggen byggdes i fem grundversioner för olika uppgifter: AJ, attackflygplan som också kunde utföra jaktuppgifter; JA, jaktflygplan med viss attackförmåga; SH spanings- och havsövervakningsflygplan; SF, fotospaningsflygplan och SK, skolflygplan. Det första provflygplanet flögs 1967 och leveranserna till flygvapnet började 1971.

SK 37 är ett tvåsitsigt skolflygplan och användes vid typinflygning för piloter som senare skulle flyga andra varianter av Saab 37 Viggen. Tyvärr gick det inte att öva radarnavigering eftersom ombyggnaden från AJ till SK bland annat innebar att radarn togs bort. För att få utrymme för den bakre sittplatsen var Saabs tekniker tvungna att montera ur en av flygplanets bränsletankar. Det medförde att den tillgängliga bränslemängden minskade och SK 37 flög därför alltid med extra bränsletank. 

Placeringen av flyglärarens plats, bakom och något högre upp än förarens, förändrade flygplanets aerodynamik. Det problemet löste Saabs ingenjörer genom att göra stjärtfenan högre än på tidigare versioner. På grund av flygplanets höga nosläge vid landning var flyglärarens sikt över landningsbanan begränsad. Ett dubbelperiskop blev därför monterat i SK 37 vilket underlättade för läraren att se banan.

År 1974 levererade Saab det här exemplaret till flygvapnet. Det kom samma år till Skaraborgs flygflottilj F 7 i Såtenäs som skolflygplanet SK 37. Därefter har det också varit baserat på Hälsinge flygflottilj F 15 i Söderhamn, Jämtlands flygflottilj F 4 på Frösön och på Norrbottens flygflottilj F 21 i Luleå. Under åren 1999 till 2000 blev tio stycken SK 37 modifierade till SK 37E, däribland detta flygplan. Det blev modifierat 1999. De E-modifierade SK 37 var försedda med motmedelskapslar för radarstörning och skulle ersätta J 32E Lansen som störflygplan. En tekniker som satt i den bakre sitsen skötte störningsutrustningen. År 2005 deponerade Flygvapenmuseum SK 37E Viggen 37808 till Musée de l’air et de l’espace i Frankrike.

Kuriosa

Två piloter från första divisionen, Urban röd, vid Norrbottens flygflottilj F 21 genomförde den sista flygningen med SK 37E Viggen 37808. Färden gick till Musée de l’air et de l’espace som ligger på Paris flygplats Le Bourget. På landställets lucka står skrivet för hand: ”last crew Patrik Lindblad … Chrisopher Hellström HET 2005-10-17 Akktu Stakki.”

Flygplan keyboard_arrow_down SAAB 91D 91364