close
Viggen37800

Flygplan

SK 37 VIGGEN 37800

Saab 37 Viggen

Individnummer: 37800
Märkning: FC – 22

Placering: Stenbäcks flygmuseum

I Skåne, invid Europaväg 65 mellan Malmö och Ystad, visar Stenbäcks flygmuseum prototypen till SK 37.

Saab 37 Viggen är ett militärflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping. Flygförvaltningens krav på Saab var att det nya krigsflygplanet skulle ha kort start- och landningssträcka och kunna utnyttja vägbaserna. Saab 37 Viggen uppfyllde kraven.

Viggen byggdes i fem grundversioner för olika uppgifter: AJ, attackflygplan som också kunde utföra jaktuppgifter; JA, jaktflygplan med viss attackförmåga; SH spanings- och havsövervakningsflygplan; SF, fotospaningsflygplan och SK, skolflygplan. Det första provflygplanet flögs 1967 och leveranserna till flygvapnet började 1971.

SK 37 är ett tvåsitsigt skolflygplan och användes vid typinflygning för piloter som senare skulle flyga andra varianter av Saab 37 Viggen. Tyvärr gick det inte att öva radarnavigering eftersom ombyggnaden från AJ till SK bland annat innebar att radarn togs bort. För att få utrymme för den bakre sittplatsen var Saabs tekniker tvungna att montera ur en av flygplanets bränsletankar. Det medförde att den tillgängliga bränslemängden minskade och SK 37 flög därför alltid med extra bränsletank.

Placeringen av flyglärarens plats, bakom och något högre upp än förarens, förändrade flygplanets aerodynamik. Det problemet löste Saabs ingenjörer genom att göra stjärtfenan högre än på tidigare versioner. På grund av flygplanets höga nosläge vid landning var flyglärarens sikt över landningsbanan begränsad. Ett dubbelperiskop blev därför monterat i SK 37 vilket underlättade för läraren att se banan.

Den SK 37 med nummer 37800 som visas på Stenbäcks flygmuseum är den åttonde prototypen av Viggen. Flygplanet användes bara en kort tid som skolflygplan på förband. Försökscentralen FC i Malmslätt övertog flygplanet och där blev det nyttjat för utprovning av bland annat invändig elektronik. Förutom märkningen på framkroppen visar också den orangefärgade nosringen att flygplanet var placerat på FC.

Kuriosa

Viggens vänbrödralag är en exklusiv sammanslutning av piloter som flugit Viggen. Den består av bröder och hedersbröder. Erik Dahlström, Viggens allra första pilot, listar namnen på de 33 personer som var de första att flyga Saab 37 Viggen. För flygplan 37800 finns två namn upptagna, det är hedersbrodern Gösta Odqvist och brodern Lennart Nordh.

Flygplan keyboard_arrow_down SK 10