Flygplan
S 29C Tunnan 29974
Saab 29 Tunnan
Individnummer: 29974
Märkning: Runt nosen en svart ring; på bakkroppen kronmärke och flottiljnummer 3; på fenan 20 i svart.
Placering: Placerad utanför Västerås flygmuseum, Västerås
Spaningstunna som blev pensionär i Västerås
Saab 29, Flygande tunnan eller bara Tunnan, är ett militärt jetflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping. År 1945 hade Flygförvaltningen uppmanat Saab att lämna förslag på ett nytt jaktflygplan. Flygvapnets grundkrav var ett snabbt flygplan med god stig- och accelerationsförmåga samt hög topphöjd. Det skulle också vara lättmanövrerat och robust.
Konstruktionen, den rundnätta flygkroppen med pilformade vingar, byggde till stora delar på tysk forskning från andra världskrigets slut. Den 1 september 1948 fick prototypen av Saab 29 sitt luftdop och 1951 tog flygvapnet emot de första serietillverkade flygplanen.
Saab tillverkade 665 exemplar av Tunnan, inklusive provflygplanen. Den blev symbolen för ett starkt svenskt flygvapen och fanns som jakt-, attack och spaningsflygplan. Tyvärr drabbades Tunnan av en mängd haverier som krävde många piloters liv.
Mellan åren 1954 och 1956 tillverkade Saab 76 exemplar av Tunnan i spaningsversionen. S 29C var utrustad med sju kameror men bar ingen beväpning. Spaningstunnan var det första svenska stridsflygplan som hade en så kallad bakomvarnare för att upptäcka anfall bakifrån.
Detta flygplan levererades till Södermanlands flygflottilj F 11 i Nyköping den 19 mars 1955. Till Centrala verkstaden Malmen (CVM) 1956 för modifiering och sedan åter till F 11 samma år. Fyra år senare överfördes flygplanet till Norrbottens flygflottilj F 21. De siste tre åren 1967-70 var flygplanet placerat på Östgöta flygflottilj F 3. Flygplanet kasserades den 16 juni 1970 och överfördes till Johannisbergsskolan i Västerås. Flygvapenmuseum övertog ägandet efter utredningen Försvar i förvar.