Flygplan
S 29C TUNNAN 29902
Saab 29 Tunnan
Individnummer: 29902
Märkning: Runt nosen en blå ring; på framkroppen Södermanlands landskapsvapen, en dekal från Tusen Timmar Tunnan-klubben; på bakkroppen kronmärke och flottiljnummer 11; på fenan ett stort blått B.
Placering: På F11 Museum, Skavsta flygplats, Nyköping
Spaningstunnan på F 11 museum gjorde många turer ut över Östersjön under kalla kriget.
Saab 29, Flygande tunnan eller bara Tunnan, är ett militärt jetflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping. År 1945 hade Flygförvaltningen uppmanat Saab att lämna förslag på ett nytt jaktflygplan. Flygvapnets grundkrav var ett snabbt flygplan med god stig- och accelerationsförmåga samt hög topphöjd. Det skulle också vara lättmanövrerat och robust.
Konstruktionen, den rundnätta flygkroppen med pilformade vingar, byggde till stora delar på tysk forskning från andra världskrigets slut. Den 1 september 1948 fick prototypen av Saab 29 sitt luftdop och 1951 tog flygvapnet emot de första serietillverkade flygplanen.
Saab tillverkade 665 exemplar av Tunnan, inklusive provflygplanen. Den blev symbolen för ett starkt svenskt flygvapen och fanns som jakt-, attack och spaningsflygplan. Tyvärr drabbades Tunnan av en mängd haverier som krävde många piloters liv.
Mellan åren 1954 och 1956 tillverkade Saab 76 exemplar av Tunnan i spaningsversionen. S 29C var utrustad med sju kameror men bar ingen beväpning. Spaningstunnan var det första svenska stridsflygplan som hade en så kallad bakomvarnare för att upptäcka anfall bakifrån.
Flygvapnet godkände det här flygplanet 1954. Det har varit baserat på Södermanlands flygflottilj F 11 i Nyköping, Norrbottens flygflottilj F 21 i Luleå och på Östgöta flygflottilj F 3 i Malmslätt. År 1970 blev flygplanet taget ur tjänst och överfört till Johannisbergsskolan i Västerås. Där fungerade det som studieobjekt för blivande flygmekaniker. Sedan 2008 står flygplanet på F 11 museum i Nyköping – som deposition från Flygvapenmuseum.
Kuriosa:
Den 23 mars 1955 satte F 11-piloten Hans Neij nytt världsrekord med en S 29C över en 1 000 kilometer lång sluten bana. Sträckan var tur-och-retur Nyköping Örnsköldsvik och flygplanet hade en medelhastighet på drygt 900 kilometer i timman. Det gamla rekordet, satt av en brittisk testpilot, löd på 822 kilometer i timman.