Flygplan
JA 37 VIGGEN 37392
Saab 37 Viggen
Individnummer: 37392
Märkning: 4 – 62
Placering: Jämtlands Flyg- och lottamuseum
Sju minus fem nyanser av grått har den JA 37 som Jämtlands flyg- och lottamuseum visar i sin Viggenhall.
Saab 37 Viggen är ett militärflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping. Flygförvaltningens krav på Saab var att det nya krigsflygplanet skulle ha kort start- och landningssträcka och kunna utnyttja vägbaserna. Saab 37 Viggen uppfyllde kraven.
Viggen byggdes i fem grundversioner för olika uppgifter: AJ, attackflygplan som också kunde utföra jaktuppgifter; JA, jaktflygplan med viss attackförmåga; SH spanings- och havsövervakningsflygplan; SF, fotospaningsflygplan och SK, skolflygplan. Det första provflygplanet flögs 1967 och leveranserna till flygvapnet började 1971.
JA 37 Viggen är ett jaktflygplan med begränsad attackförmåga som ersatte J 35 Draken i aktiv tjänst. Det är mycket stora skillnader mellan JA 37 och de övriga versionerna. Bland annat fick JA 37 skrovet förstärkt; en större och kraftigare motor; förstärkt styrsystem; en modernare radar samt fast beväpning – en 30 mm automatkanon. Även elektroniken blev väsentligt förnyad. Bråvalla flygflottilj F 13 i Norrköping var 1980 den första flottilj som fick flygplanet. JA 37 blev taget ur tjänst och Viggensystemet nerlagt bara 14 år efter den sista leveransen till flygvapnet.
Den här JA 37 Viggen 37392 levererade till flygvapnet 1984. Flygplanet blev baserat på Jämtlands flygflottilj F 4 på Frösön och var kvar där under hela tjänstgöringstiden. När det kom till Jämtlands flyg- och lottamuseum 2000, hade det en total flygtid på drygt 1 751 timmar. Raketstolens krutladdning och all hemlig utrustning har tagits bort, men i övrigt är flygplanet komplett och i originalskick.
Kuriosa
Viggens grönmurriga kamouflage lyckades inte dölja flygplanen i luften. Från 1982 började flygvapnet därför använda ljusare kamouflagemålning på JA 37. Översidan blev målad mörkgrå och undersidan ljusgrå och färgfälten tonar in i varandra.
Lyssna
• 21 sekunder