close

Flygplan

J 29F Tunnan 29670

Saab 29 Tunnan

Individnummer: 29670
Märkning: Runt nosen en gul ring med bokstaven R i svart; på framkroppen Skånes landskapsvapen; på bakkroppen kronmärke och flottiljnummer 10; på fenan ett stort gult R.

Placering: Utställd på Swedish Air Force historic flight, Skaraborgs flygflottilj F 7, Såtenäs

Med hjälp av skånska pågar fick flygentusiasterna på Såtenäs en flygande Tunna.

Saab 29, Flygande tunnan eller bara Tunnan, är ett militärt jetflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping. År 1945 hade Flygförvaltningen uppmanat Saab att lämna förslag på ett nytt jaktflygplan. Flygvapnets grundkrav var ett snabbt flygplan med god stig- och accelerationsförmåga samt hög topphöjd. Det skulle också vara lättmanövrerat och robust.

Konstruktionen, den rundnätta flygkroppen med pilformade vingar, byggde till stora delar på tysk forskning från andra världskrigets slut. Den 1 september 1948 fick prototypen av Saab 29 sitt luftdop och 1951 tog flygvapnet emot de första serietillverkade flygplanen.

Saab tillverkade 665 exemplar av Tunnan, inklusive provflygplanen. Den blev symbolen för ett starkt svenskt flygvapen och fanns som jakt-, attack och spaningsflygplan. Tyvärr drabbades Tunnan av en mängd haverier som krävde många piloters liv.

År 1955 levererade Saab det här flygplanet till flygvapnet. Det har varit baserat på Göta flygflottilj F 9 i Säve, Skånska flygflottiljen F 10 i Ängelholm, Östgöta flygflottilj F 3 i Malmslätt och på Flygvapnets krigsskola F 20 i Uppsala. Flygplanet blev taget ur tjänst 1970 och överfört till Flygvapenmuseum där det placerades i magasin. F 10 kamratförening tog sig an flygplanet 1993 och började en omfattande renovering med syfte att få flygplanet i luftvärdigt skick. Tunnan med nummer 29670 kom i luften den 11 juli 1995 med den civila registreringen SE-DXB. Flygplanet är sedan mitten av 2000-talet på F 7 i Såtenäs hos föreningen Swedish Air Force Historic Flight.

Kuriosa

I samband med att Saabs flygdivision firade 50-årsjubileum 1987, bildades den exklusiva Tusen Timmar Tunnan-klubben. TTT-klubben, som den också kallas, är en exklusiv sammanslutning för piloter som flugit tusen eller fler timmar i Tunnan. Rekordet, 2 369 timmar, har Björn Amelin.

Flygplan keyboard_arrow_down J 32E Lansen 32507