close

Flygplan

J 28B

De Havilland DH 100 Vampire FB Mk 50

Individnummer: 28219
Märkning: Under de drygt 20 år som J 28 var aktivt i det svenska flygvapnet inträffade 120 totalhaverier.

Placering: Söderhamn, F15 Museum, Söderhamn

I inomhusutställningen på Söderhamn / F 15 flygmuseum står ett exemplar av svenska flygvapnets första jetflygplan – en J 28B Vampire.

De Havilland Vampire var Storbritanniens andra jetflygplan och premiärflygningen blev genomförd 1943. Även det svenska flygvapnet ville satsa på jetflygplan eller reaflygplan som de kallades vid den tiden. Som första utländska kund beställde Flygförvaltningen 70 stycken De Havilland DH 100 Vampire F.1 år 1946. Leveranserna startade redan samma år och flygplanen fick beteckningen J 28 i det svenska flygvapnet. Beteckningen blev senare ändrad till J 28A.

År 1949 fick Sverige erbjudande att köpa en vidareutvecklad version av flygplanet, Vampire Mk 50. Det var ett kombinerat jakt- och attackflygplan som kunde bära yttre beväpning och hade större bränslekapacitet. Beteckningen i svenska flygvapnet blev J 28B.

J 28 Vampire var ett omtyckt och lättfluget flygplan som satte många rekord. Det var uppskattat både bland piloter och tekniker. De Havilland Vampire är den flygplanstyp i svenska flygvapnet som flugits av flest piloter.

I januari 1952 beställde Flygförvaltningen 20 stycken tvåsitsiga De Havilland DH 115 Vampire trainer Mk 55 och ett år senare ytterligare 10 stycken. De blev inledningsvis använda som jaktflygplan vid några flygflottiljer och hade beteckningen J 28C. År 1954 fick Krigsflygskolan uppdraget att på försök genomföra en del av den grundläggande flygutbildning på J 28C. Försöket blev mycket lyckat och Flygförvaltningen beställde ytterligare 15 stycken flygplan. Från hösten 1955 ersatte Vampire helt SK 16 som skolflygplan.
Totalt köpte Flygförvaltningen 437 stycken De Havilland Vampire av olika versioner. Flygplanen levererades under åren 1946 till 1959.

Det här exemplaret av J 28B blev levererat till flygvapnet 1950. Flygplanet har varit baserat på Södertörns flygflottilj F 18 i Tullinge, på Hallands flygflottilj F 14 i Halmstad och på Krigsflygskolan F 5 i Ljungbyhed. När flygplanet togs ur tjänst 1967 och kasserades hade det en flygtid på 1 956 timmar. Våren 2001 hämtade personal från Söderhamn / F 15 flygmuseum det på temaparken High Chaparall i Småland. Det var då i mycket dåligt skick och många delar saknades. I december 2002, efter ett omfattande restaureringsarbete, hade flygplanet återfått sitt ursprungliga utseende. Flygplanet är nu deponerat från Flygvapenmuseum till Söderhamn / F 15 flygmuseum.

Kuriosa

Under de drygt 20 år som J 28 var aktivt i det svenska flygvapnet inträffade 120 totalhaverier.

Lyssna

• 33 sekunder

Flygplan keyboard_arrow_down J 21A