close
Helikopter HKP4
Helikopter HKP4
Märkningen "Bettan" på helikopter HKP4

helikopter

HKP 4

Boeing Vertol 107

Individnummer: 04064.
Märkning: 64, Bettan.

Placering: Flygvapenmuseum

Med Boeing Vertol 107 fick det svenska försvaret en helikopter med många användningsområden. Den blev sinnebilden för den svenska jakten på u-båtar under 1980-talet.

Boeing Vertol 107 är en medeltung helikopter som utvecklades för både civil och militär användning. Den var mycket användbar som transporthelikopter eftersom den hade så stor lastförmåga, omkring fem ton.

Vertol 107 började tillverkas 1960 och tre år senare köpte Sverige helikoptern. Det svenska försvaret hade 22 helikoptrar som användes i både flygvapnet och marinen. De fick beteckningen HKP 4A i flygvapnet och HKP 4B och 4C i marinen.
Flygvapenmuseums HKP 4 tillhörde marinen och tjänstgjorde vid elfte helikopterdivisionen på Berga. Helikopterns anropssignal var Y 64.

Bemanning
En komplett besättning i en marinversion av Hkp 4 bestod av fem besättningsmän:
• Två flygförare (varav en besättningschef)
• Taktisk officer (TakO/Spanare)
• Operatör (tillika ytbärgare)
• Färdmekaniker (tillika vinschoperatör och lastmästare)

På Berga användes Y 64 främst för ubåtsjakt, minsvepning och olika räddningsuppdrag. Y 64 tillverkades 1959 som prototyp och kom 1970 till Sverige som ersättning för Y 62 som havererat. Y64 monterades ihop på Malmen och hos Ostermans. Y 64 har fyrkantiga fönster på varje sida och skiljer sig på så sätt från alla andra HKP 4 som har runda fönster.

I slutet av 2007 flyttade marinen helikoptern från Berga till helikopterflottiljen på Malmen, men beslutet att placera den på museum togs tillbaka. Istället satte Försvarsmakten helikoptern i beredskap igen. Den överlämnades till Flygvapenmuseum först fyra år senare. Då hade den tjänstgjort under 40 år i det svenska försvaret.

Kuriosa: Estoniakatastrofen

Vid Estoniakatastrofen deltog denna helikopter i räddningsarbetet. Klockan 05.52 nådde man olycksplatsen där man lokaliserade en flotte. Först undsatte man en person som låg i vattnet vid en flotte. Vid nästa insats havererade vinschen varvid besättningen var tvungna att överge sin ytbärgare i vattnet i väntan på att nästa helikopter kunde vinscha upp honom tillsammans med en skeppsbruten.

Y64 förde den överlevande till Utö därefter transporterades tjugo överlevande till Åbo universitetscentralsjukhus. Efter denna transport fick Y64 tillstånd att återgå till Berga för att reparera den havererade vinschen.

Y 64 döptes efter chefen för sjuksystrarna på Huddinge sjukhus som kallades Bettan.

Under 1980-talets intensiva ubåtsjakter i Östersjön och i svenska skärgårdar blev HKP 4 en symbol för Försvarsmaktens insatser mot främmande ubåtar. Många nyhetsinslag i tv inleddes med en hovrande HKP 4.

Lyssna på HKP4

• 39 sekunder