close

Flygplan

FPL 53

Dornier Do 27A-4

Individnummer: 53271
Märkning: Fallskärmsjägarnas emblem på framkroppen; kronmärke på vingarnas ovan- och undersidor; individnummer på bakkroppen och kodsiffra 81 samt sju olika emblem på fenan.

Placering: Aeroseum, Göteborg

Aeroseum visar det först levererade flygplanet av den flygplanstyp som blev arméflygets sista.

Dornier Do 27A-4 är ett högvingat, enmotorigt flygplan med plats för sex personer. Flygplanet konstruerades av det tyska företaget Dornier Flugzeugbau i början av 1950-talet. Den första prototypen kom i luften 1955. Det var ett mycket robust och fältmässigt flygplan som hade små krav på start- och landningssträcka. En rak grusvägssträcka på 300 meter lär ha varit tillräcklig.

Det svenska arméflyget behövde ett större flygplan med bättre lastförmåga än FPL 51 Piper Super Cub. Det skulle ha större räckvidd än detta och kunna landa och starta på små ytor. Dornier Do 27 uppfyllde önskemålen. I maj 1961 tecknade Kungliga Flygförvaltningen en order om fem stycken Do 27A-4 för arméns räkning. Ett knappt år senare var alla fem flygplanen officiellt baserade vid Arméns helikopterskola i Boden. Flygplanen fick den militära beteckningen FPL 53 och det inofficiella smeknamnet Doan. FPL 53 var mycket lättfluget och användes för utbildning, bland annat instrumentflygutbildning; lättare person- och materieltransporter samt för sambands- och rekognosceringsflygning. Vintertid kunde FPL 53 utrustas med skidställ för landning på frusna sjöar och vattendrag.

Från 1983 användes FPL 53 främst för olika typer av utprovningar. FPL 53 var arméflygets sista flygplan och typen blev tagen ur tjänst 1991. Av arméflygets fem FPL 53 havererade tre stycken och två blev museiföremål.

Det här exemplaret av Dornier Do 27A-4 var det första som levererades till Sverige 1962. Flygplanet baserades på Armén helikopterskolan i Boden och 1967 överfördes det till Artilleriflygskolan i Nyköping. Mellan åren 1985 till 1991 har det varit placerat på Östgöta arméflygbataljon AF 2 i Malmslätt. När Armén tog flygplanstypen ur tjänst hösten 1991 flögs det här exemplaret till Boden där det varit utlånat till Försvarsmuseum boden. Sedan 2013 har Flygvapenmuseum deponerat det till Aeroseum i Göteborg. Det andra kvarvarande exemplaret av FPL 53 finns på Flygvapenmuseum i Linköping.

Kuriosa:

Det fanns också ett civilregistrerat exemplar av Do 27A-4 hos en svensk ägare. Armén räknade med att använda även detta flygplan i händelse av krig.

Flygplan keyboard_arrow_down SE-EBI