Utställningar
FLYGANDE LOPPAN
Mignet HM-14
Individnummer: Mignet HM-14
Märkning: –
Placering: Motala motormuseum, Motala
Flygande loppa eller Pou du ciel, som Henri Mignet kallade sitt flygplan, betyder egentligen himmelslusen.
Fransmannen Henri Mignet var konstruktör till flygplanet Mignet HM-14. Det var ett ensitsigt, enmotorigt biplan där de undre vingarna var placerade bakom de främre. Mignets mål var att konstruera ett flygplan för vanliga människor, lätt att bygga och billigt in inköp och drift. Han gav sitt flygplan smeknamnet Pou du ciel, Himmelslusen. Förebilden till namnet var den populära Ford modell T som i Frankrike kallades Pou del la Route – Väglusen. T-Forden var känd för att vara lättkörd och ha god väghållning, den höll sig fast som en lus vid vägbanan.
Den första flygningen med HM-14 ägde rum 1933 och året därpå publicerade Mignet ritningar och byggnadsanvisningar till flygplanet i sin bok Le Sport de l’Air. Boken kom i svensk översättning 1936 och samma år blev de första svenska exemplaren färdiga.
Den här Loppan byggdes 1938 vid Centrala verkstäderna CVM i Malmslätt och blev så småningom överförd till det som nu är Flygvapenmuseum. Från slutet av 1960-talet blev flygplanet placerat i museets förråd i Linköpingsstadsdelen Ryd. År 1979 blev Flygande loppan renoverad vid CVM och fick vid samma tillfälle en motor inmonterad. Under en period på 1990-talet var den upphängd i taket i köpcentrumet Gränden i centrala Linköping. Flygvapenmuseum deponerad Flygande loppan till Motala motormuseum 2009.
Kuriosa
Den första svenska hemmabyggda Flygande loppan kom i luften den 18 januari 1936. Piloten hette Sigurd Larsson och premiärflygningen skedde utanför Linköping på sjön Roxens is.