Skolvisning

Upptäcksfärd i Drakel & Viggos fotspår

Flygvapenmuseums maskotar Drakel och Viggo upptäcker luft och saker som flyger. De visar spännande och märkliga saker i museet.

Drakel och Viggo fungerar som guider för Flygvapenmuseums yngsta besökare. Träsiluetter med bilder av dem finns placerade runt om i utställningarna och hjälper barnen att upptäcka roliga och kluriga föremål. I det här skolprogrammet använder Flygvapenmuseums pedagoger maskotarna som utgångspunkt för att prata med barnen om teknik och flyg. Eftersom utställningarna sätter in tekniken i ett sammanhang blir det lättare för barnen att förstå den och ta till sig nya kunskaper.

Skolprogrammet är en blandning av samtal, övningar och upptäckter som tillsammans stimulerar barnens nyfikenhet. De får använda sin kreativitet och fantasi på ett sätt som stärker självförtroendet i förhållande till teknik.

Drakel är en bra förebild och inspiration för barn, eftersom hon är vetgirig. Hon testar sig fram, men lyckas inte alltid. Det viktigaste är att hon försöker. Viggo kan redan det mesta om flyg – tycker han själv i alla fall. Han uppmuntrar Drakel att bli bättre på att flyga och dynamiken mellan de två är spännande för barnen att ta del av.

• Introduktion av maskotarna Drakel och Viggo.
  • Flygspaning – en upptäcktsfärd bland kluriga föremål och gamla och nya flygplan i utställningarna.
  • En ritövning där barnen ritar egna bilder utifrån föremål som de ser på museet och resonerar kring föremålens funktion.
  • Tidsåtgång: 60-90 minuter
  • Gruppstorlek: Maximalt 12 elever