close
Närbild DC-3an, vraket
utställning om DC-3an som försvann, vraket av planet
modell av DC-3an innan kraschen

Flygplan

TP 79

Douglas C-47 Skytrain

Individnummer: 79001
Märkning: Saknas

Placerad: Flygvapenmuseum

Douglas C-47 Skytrain är ett av världens mest tillverkade transportflygplan. Det var en pålitlig trotjänare i det svenska flygvapnet och flög fram till 1980-talet.

Douglas DC-3 flög för första gången 1935. Douglas C-47 Skytrain är ett militärt transportflygplan baserat på DC-3:ans konstruktion men med större lastdörr och förstärkt golv. C-47 är en av flyghistoriens mest legendariska flygplanstyper. Sammanlagt tillverkades nästan 11 000 exemplar, som användes för militära transporter.

Efter andra världskriget fanns det gott om begagnade C-47:or på marknaden. Flygvapnet köpte totalt åtta exemplar som fick beteckningen TP 79. Flygplanen saknade beväpning och användes för en rad olika uppgifter, som transportering och signalspaning.

Det här är den ena av två utställda C-47:or på Flygvapenmuseum. Den levererades till US Air Force 1943 och deltog bland annat under Dagen D i juni 1944. Efter andra världskriget byggdes den om för civil trafik under några år innan försvaret köpte flygplanet och byggde om det för teknisk signalspaning.

Under ett uppdrag över Östersjön i juni 1952 sköt sovjetiskt jaktflyg ner flygplanet, som försvann spårlöst. Det tog drygt femtio år innan det hittades igen och kunde bärgas. Försvarsmakten överlämnade flygplanet till Flygvapenmuseum 2009 efter ett omfattande konserveringsarbete. Vraket är nu en central del i museets utställning Hemliga handlingar – DC-3:an som försvann.

Kärt barn har många namn

Skilnaderna på en DC-3 och en C-47 är för ett otränat öga inte så stora och beteckningen DC-3 har därför ofta använts även på militära versioner. Inom Royal Air Force kallades C-47:an för Dakota förmodligen inspirerat av förkortningen DACoTA som står för Douglas Aircraft Company Transport Aircraft.

Kuriosa

Vraket av den nedskjutna signalspaningsmaskinen är placerat i en monter där den relativa luftfuktigheten aldrig är högre än 35 procent. Miljön i torrluftsmontern fördröjer åldrandet av flygplanet och bidrar till att bevara det för kommande generationer.

Flygplan keyboard_arrow_down TP 81