Skolvisning

Skolprogram för SFI och SVA

Låt dina elever upptäcka militärflygets och det svenska folkhemmets historia. Museets utställningar ger nya insikter som lockar till samtal.

Kunskapssynen i läroplanen för vuxenutbildningen poängterar att kunskap kommer till uttryck i olika former. Vid ett besök på Flygvapenmuseum kommer eleverna i kontakt med flera av dessa kunskapsformer.

Utifrån ett givet tema får eleverna utforska museets utställningar tillsammans med en museipedagog. Hen hjälper dem att fördjupa sig i några historiska och tekniska områden, och uppmuntrar till ett aktivt samtal. På så sätt använder sig eleverna av de språkliga färdigheter de redan har och förvärvar dessutom nya.

Flygvapenmuseums pedagoger är vana vid att möta SFI-grupper. Genom att vara lyhörda för såväl språk- som kunskapsnivå kan de anpassa innehållet i skolprogrammet efter elevernas bakgrund, förutsättningar och personliga mål.

Teman

I samband med bokning av skolprogram för SFI kan museets pedagoger skräddarsy ett upplägg utifrån dina önskemål och dina elevers behov. Du kan också välja mellan tre redan färdiga teman:

Den nedskjutna DC-3:an

Här står vraket av den nedskjutna svenska DC-3:an i centrum. Spaningsflygplanet sköts ner av sovjetiskt jaktflyg år 1952. Eleverna får granska händelsen utifrån ett historiskt, men också tekniskt perspektiv.

Kalla kriget

Det här skolprogrammet fokuserar på Sverige under tiden för kalla kriget. Tonvikt ligger på utvecklingen av det svenska folkhemmet. Eleverna får bland annat besöka de tidstypiska folkhemsmiljöer som ingår i utställningen Om kriget kommer – Sverige under kalla kriget.

Det svenska folkhemmet

Följ med på en visning genom folkhemmet i vår utställning Om kriget kommer, som handlar om kalla kriget. Upplev folkhemmet genom våra folkhemsmiljöer från början av 1950-talet till slutet av 1980-talet, ett för varje årtionde. Vi tittar närmare på hur folkhemmet fortsätter växa fram under kalla kriget och hur idéer och attityder i det svenska samhället påverkades av politiska händelser.

Tidsåtgång: 60-90 minuter
Gruppstorlek: Maximalt 25 elever
Kostnad: 800 kr
Läs mer och förbered visningen: Lärarhandledning (PDF)