close

Tidigare utställningar

Minnet av Carl Cederström

100 år sedan den ödesdigra dagen

Klockan fyra på morgonen den 29 juni 1918 lyfter Carl Gustaf Krokstedt och Carl Cederström med ett NAB 12 från Furusund. De skulle flyga över Östersjön. Krokstedt hade fått till uppgift att leverera det till Finland. Men flygplanet dök aldrig upp på andra sidan.

Flygbaronen Cederström

Carl Gustaf Alexander Cederström föddes en snömulen dag den 5 mars 1867. I skolan var han en busig elev och ägnade sig ”mest åt slagsmål och biljardspel och allt annat som var förbjudet i skollagen”, enligt honom själv. Som tonåring drömde Cederström om att bli skådespelare men föräldrarna ville att han skulle bli ingenjör. Det slutade med att han tog examen i agronomi – med dåliga avgångsbetyg.

Cederström var en populär person, han var adlig och umgicks med kända konstnärer, kungligheter, artister och politiker. Han älskade att stå i centrum och visade gärna upp sina trolleritricks eller underhöll sina vänner med diverse upptåg och sång. Cederström var även entreprenör, 1906 startar han bilfirman Bil-bol Aktiebolag som hyrde ut eleganta lyxbilar. Men Carl Cederström hade större planer än så – han skulle börja flyga!

Våren 1910 åkte Cederström till Pau i Frankrike för att börja sin flygutbildning. Carl Cederström var en av de första hundra människorna i världen som avlade ett flygprov och fick ett flygcertifikat, detta skedde den andra maj 1910. Efter en veckas flygtävlingar i Stockholm i september 1910 blev Carl Cederström ”flygbaronen” med hela svenska folket.

Sommaren 1912 startade Carl Cederström Sveriges första flygskola. Den hette Skandinaviska Aviatik AB och placerades på exercisfältet Malmen i Linköping. Valet av plats lär till viss del ha berott på att här fanns gott om Cederströms favoritdryck, punsch!

Kapten Krokstedt

Carl Gustaf Krokstedt föddes den 20 december 1885 i När på Gotland. 1901 går han med i Marinen och sju år senare blir Krokstedt löjtnant. 1913 blir han elev vid Carl Cederströms flygskola på Malmen i Linköping och den 23 augusti samma år får Krokstedt svenskt och internationellt flygcertifikat. Året innan deltog Carl Gustaf Krokstedt i de Olympiska sommarspelen, Stockholm, i fäktning. Han var även anställd som provflygare hos Nordiska Aviatik AB fram tills hans bortgång.

Den ödesdigra dagen den 29 juni 1918 lyfter det tvåmotoriga planet från Furusund, med Krokstedt som pilot, för att aldrig nå sin slutdestination. Flera dagar senare hittades och bärgades Cederströms kropp ur vattnet – Krokstedt återfanns aldrig.