skolvisning 7-9

Jakten på den hemliga spionen 7-9

I detta lekfulla och utmanande skolprogram lär sig eleverna att läsa och förstå instruktioner och att leta fakta för att gemensamt kunna lösa ett uppdrag – att hitta den hemliga spionen.

Jakten på den hemliga spionen utmanar dina elever i att läsa instruktioner och söka information genom att gå på upptäcktsfärd i utställningarna på Flygvapenmuseum. Utmaningen för eleverna är att samarbeta och hitta ledtrådar som leder dem till en hemlig spion.
Eleverna arbetar i grupper om cirka 3-5 elever. Programmet är uppbyggt som en skattjakt och är ett lättsamt sätt att träna sig i att läsa och förstå instruktioner, leta fakta och att samarbete.

Skolprogrammets innehåll

Flygvapenmuseums pedagoger inleder skolprogrammet med en kortare visning av Flygvapenmuseum i kombination med en introduktion till uppdraget.
Uppdraget består av flera delar och avslutas med att eleverna hittar spionen.
För att lösa uppdraget krävs att eleverna rör sig i de flesta utställningarna och att de använder sig av de fakta som finns i form av kartor, skyltar, väggtexter och multimediestationer.

Tidsåtgång: 2 timmar
Gruppstorlek: Maximalt 25 elever
Kostnad: 800 kronor per grupp
Koppling till LGR11: Svenska