close

Flygplan

J 35J Draken 35540

Saab 35 Draken

Individnummer: 35540
Märkning: Specialmålat och märkt för den sista officiella flygningen. Flygplanet är blått med andra divisionens på F 10 emblem, en dödskalle iförd hög hatt, målat på ovansidan. På fenan är målat ett spelkort – ett blått ess.

Placering: Österlens flygmuseum, Östra Vemmerlöv, Östbo, Gärsnäs

På Österlens flygmuseum finns en knallblå J 35J. Den stod för finalen av Drakens tid i flygvapnet.

Saab 35 Draken är ett militärt jetflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping.

I flygvapnet skulle det ersätta J 29 Tunnan, J 32 Lansen och J 34 Hawker Hunter. Saab 35 Draken är ett militärt jetflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping.

I flygvapnet skulle det ersätta J 29 Tunnan, J 32 Lansen och J 34 Hawker Hunter. Flygförvaltningens krav var att Saab skulle konstruera ett överljudsflygplan som snabbt kunde stiga till hög höjd för att bekämpa fientliga kärnvapenbärande bombflygplan. Med Drakens speciella design, smal flygkropp och dubbel deltavinge, uppfyllde Saab kraven.

Designen blev utvärderad i ett provflygplan med projektnamnet Saab 210. Provflygplanet var cirka 30 procent mindre än det slutgiltiga flygplanet. I oktober 1955 flög den första fullskaliga prototypen och serieleveranserna till flygvapnet började i december 1959. Draken flög snabbare än något tidigare svenskt flygplan. Men det fungerade också mycket bra i låg fart och kunde landa på flygvapnets vägbaser. Saab konstruerade också en spaningsversion och en tvåsitsig skolversion av Draken. Saab exporterade draken i olika versioner till Danmark, Finland och Österrike.

För att fylla luckan i jaktflyget fram till leveranserna av JAS 39 Gripen beslutade regeringen att modifiera sammanlagt 67 stycken J 35F2 Draken. Modifieringen genomfördes under åren 1987 till 1991. Flygplanet fick bland annat fick bättre elektronik, nya instrument, bättre vapen och fler fästen för robotar. Tack vare extra invändiga bränsletankar och fyra stycken fälltankar ökade räckvidden. Efter modifieringen fick flygplanet beteckningen J 35J.

Flygvapnet godkände det här exemplaret som J 35F i oktober 1968. I den versionen var flygplanet baserat på Bråvalla flygflottilj F 13 i Norrköping och på Kalmar flygflottilj F 12. Efter modifiering till J 35J blev det placerat på Skånska flygflottiljen F 10 i Ängelholm. År 1999 kom flygplanet till Flygvapenmuseum som deponerade det till Österlens flygmuseum 2008.

Kuriosa

Med det här flygplanet genomförde piloten Per Amelin från andra divisionen på F 10 den sista officiella Drakenflygningen i flygvapnet. Flygningen ägde rum den 8 december 1998.

Flygplan keyboard_arrow_down J 21R 21286