close

Flygplan

J 35J Draken 35520

Saab 35 Draken

Individnummer: 35520
Märkning: På framkroppen kronmärke och flottiljsiffra 10; på bakkroppen kodsiffra 14, emblem för andra stationskompaniet på F 10 och Skånes landskapsvapen.

Placering: Muzeum Lotnictwa Polskiego, Krakow, Polen

Hundratals flygfarkoster samsas om utrymmet på ett av Europas äldsta militära flygfält. Två av flygplanen är svenska – en J 35J Draken och en AJSF 37 Viggen.

Saab 35 Draken är ett militärt jetflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping. 

I flygvapnet skulle det ersätta J 29 Tunnan, J 32 Lansen och J 34 Hawker Hunter. Saab 35 Draken är ett militärt jetflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping. 

I flygvapnet skulle det ersätta J 29 Tunnan, J 32 Lansen och J 34 Hawker Hunter. Flygförvaltningens krav var att Saab skulle konstruera ett överljudsflygplan som snabbt kunde stiga till hög höjd för att bekämpa fientliga kärnvapenbärande bombflygplan. Med Drakens speciella design, smal flygkropp och dubbel deltavinge, uppfyllde Saab kraven. 

Designen blev utvärderad i ett provflygplan med projektnamnet Saab 210. Provflygplanet var cirka 30 procent mindre än det slutgiltiga flygplanet. I oktober 1955 flög den första fullskaliga prototypen och serieleveranserna till flygvapnet började i december 1959. Draken flög snabbare än något tidigare svenskt flygplan. Men det fungerade också mycket bra i låg fart och kunde landa på flygvapnets vägbaser. Saab konstruerade också en spaningsversion och en tvåsitsig skolversion av Draken. Saab exporterade draken i olika versioner till Danmark, Finland och Österrike.

För att fylla luckan i jaktflyget fram till leveranserna av JAS 39 Gripen beslutade regeringen att modifiera sammanlagt 67 stycken J 35F2 Draken. Modifieringen genomfördes under åren 1987 till 1991. Flygplanet fick bland annat fick bättre elektronik, nya instrument, bättre vapen och fler fästen för robotar. Tack vare extra invändiga bränsletankar och fyra stycken fälltankar ökade räckvidden. Efter modifieringen fick flygplanet beteckningen J 35J.

Det här flygplanet blev godkänt av flygvapnet som J 35F och baserades på Bråvalla flygflottilj F 13 i Norrköping. Efter modifiering till J 35J var det placerat på Skånska flygflottiljen F 10 i Ängelholm. När flygplanets tid i flygvapnet var slut överfördes det till Flygvapenmuseum. År 1998 deponerade museet det till Muzeum Lotnictwa Polskiego.

Kuriosa

Kapten Bent Andersson flög det här flygplanet till Krakows flygplats den 11 september 1998. Där blev det officiellt överlämnat till Muzeum Lotnictwa Polskiego av representanter för Flygvapenmuseum. 

Flygplan keyboard_arrow_down SK 61A