close

Flygplan

J 35J Draken 35502

Saab 35 Draken

Individnummer: 35502
Märkning: På framkroppen flottiljnummer 10; på fenan kodsiffra 03.

Placering: Österlens flygmuseum, Östra Vemmerlöv, Östbo, Gärsnäs

Den här Draken har haft sin bas i Östergötland, Halland, Skåne, Jämtland och så till slut – i Skåne igen.

Saab 35 Draken är ett militärt jetflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping.

I flygvapnet skulle det ersätta J 29 Tunnan, J 32 Lansen och J 34 Hawker Hunter. Saab 35 Draken är ett militärt jetflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping.

I flygvapnet skulle det ersätta J 29 Tunnan, J 32 Lansen och J 34 Hawker Hunter. Flygförvaltningens krav var att Saab skulle konstruera ett överljudsflygplan som snabbt kunde stiga till hög höjd för att bekämpa fientliga kärnvapenbärande bombflygplan. Med Drakens speciella design, smal flygkropp och dubbel deltavinge, uppfyllde Saab kraven.

Designen blev utvärderad i ett provflygplan med projektnamnet Saab 210. Provflygplanet var cirka 30 procent mindre än det slutgiltiga flygplanet. I oktober 1955 flög den första fullskaliga prototypen och serieleveranserna till flygvapnet började i december 1959. Draken flög snabbare än något tidigare svenskt flygplan. Men det fungerade också mycket bra i låg fart och kunde landa på flygvapnets vägbaser. Saab konstruerade också en spaningsversion och en tvåsitsig skolversion av Draken. Saab exporterade draken i olika versioner till Danmark, Finland och Österrike.

För att fylla luckan i jaktflyget fram till leveranserna av JAS 39 Gripen beslutade regeringen att modifiera sammanlagt 67 stycken J 35F2 Draken. Modifieringen genomfördes under åren 1987 till 1991. Flygplanet fick bland annat fick bättre elektronik, nya instrument, bättre vapen och fler fästen för robotar. Tack vare extra invändiga bränsletankar och fyra stycken fälltankar ökade räckvidden. Efter modifieringen fick flygplanet beteckningen J 35J.

Det här flygplanet blev levererat till flygvapnet 1967 som J 35F. I den versionen var det baserat på Bråvalla flygflottilj F 13 i Norrköping och på Hallands flygflottilj F 14 i Halmstad. Efter modifieringen till J 35J kom flygplanet till Skånska flygflottiljen F10 i Ängelholm, där det var placerat fram till utgallringen från flygvapnet. Flygplanet blev därefter överfört till Flygvapenmuseum och under några år var det uppställt på Jämtlands flyg- och lottamuseum i Östersund. År 2011 deponerade Flygvapenmuseum exemplaret till Österlens flygmuseum.

Kuriosa

Flygvapnet beräknade att kostnaderna för modifieringen av de sextiosju J 35F skulle hamna på cirka 400 miljoner kronor.

Flygplan keyboard_arrow_down J 28A