close
Helikopter HKP4
Helikopter HKP4
Märkningen "Bettan" på helikopter HKP4

Produktion

Estoniakatastrofen

Natten den 28 september 1994 förliste passagerarfärjan M/S Estonia i hård storm nära finska Utö i Östersjön. Av de 989 personerna ombord räddades och överlevde 137. De flesta överlevande var mellan 15 och 44 år. 104 av de överlevande räddades med helikopter. 95 personer påträffades döda och kunde identifieras. Eftersökningsarbetet fortsatte till den 3 oktober. 757 personer saknas fortfarande.

Den 28 september 1994 var M/S Estonia på väg från Stockholm till Tallinn över Östersjön. Den vakthavande matrosen hörde en smäll strax före klockan 01 under sin rond på bildäck. Det var stormigt den natten och fartyget hade träffats av en mycket kraftig våg. Femton minuter senare slets rampen upp och vatten strömmade in på bildäck.

M/S Estonia hamnar i sjönöd

Fartyget lutade kraftigt. Trängsel och hårda krängningar gjorde det ännu svårare för passagerare och besättning att ta sig upp på däck till räddningsbåtarna och flytvästar. Flera personer skadades eller avled när de kastades flera meter mot väggar och inredning. Många kunde inte ta sig ut i korridoren på grund av stockningen som uppstod och förblev instängda i sina hytter.

M/S Estonia förliser

Klockan 01.20 utropades på estniska i högtalarna ”Alarm, alarm, det är alarm på fartyget”. Klockan 01.22 fångades det första nödanropet upp – Mayday Estonia – och besvarades inom en minut av fartyget M/S Silja Europa. Det andra nödanropet uppfattades kl. 01.24 av 14 fartygs- och landbaserade radiostationer. Klockan 01.50 sjönk fartyget i närheten av finska Utö med omkring 700 personer instängda ombord.

Estoniakatastrofen är den största olyckan i fredstid i nordiska farvatten. 989 personer fanns ombord, men endast 137 kunde räddas och överlevde, de flesta mellan 15 och 44 år. 95 personer hittades avlidna och 757 personer hittades aldrig.

Svenska helikoptrar i räddningsarbetet

Fartyg och helikoptrar från länderna kring Östersjön samarbetade i räddningsinsatsen under mycket svåra förhållanden. Från Sverige medverkade fjorton helikoptrar från flygvapnet och marinen, bland annat Flygvapenmuseums HKP 4 som står i utställningen Om kriget kommer – Sverige under kalla kriget. Vid tiden för katastrofen hade helikoptern beteckningen Y 64 och tillhörde marinen.

Läs mer om Estoniakatastrofen och den svenska räddningsinsatsen i Digital museum [länk]