close

Flygplan

TP 81

Grumman G-21A Goose

Placering: Under restaurering i museets verkstad

Det som ska bli Flygvapenmuseums TP 81 är en Goose som häckat i Västindien.

Grumman Goose var ett tvåmotorigt amfibieflygplan som tillverkades i USA av Grumman Aircraft Engineering Corporation. Det var företagets första monoplan och första tvåmotoriga flygplan. I maj 1937 skedde den första flygningen med prototypen. Flygplanet hade plats för åtta passagerare och var designat för att passa som pendlarflygplan för affärsmän i Long Island-området.

Flygförvaltningen köpte ett exemplar av Grumman Goose från ett norskt flygbolag 1951. I det svenska flygvapnet fick det beteckningen TP 81 och blev baserat på Norrbottens flygflottilj F 21 i Luleå. TP 81 skulle fylla ett akut behov som ersättare till den TP 4, Beechcraft 18R, som var uttaget att delta i den norsk-brittisk-svenska Antarktisexpeditionen 1951.

Som ambulansflygplan blev TP 81 målat orange och försett med rödakorsmärken. På Grumman Goose, som var ett amfibieflygplan, kunde landställen låsas i utfällt läge. Det möjliggjorde för piloten att även kunde landa flygplanet med skidor monterade.

Grumman Goose TP 81 fungerade som ambulansflygplan under hela 1950-talet, därefter som ett rent transport- eller sambandsflygplan. Den 5 april 1962 totalhavererade flygplanet i samband med start från Hemavan. Ombord fanns sex personer, fem klarade sig oskadda och en fick lindriga skador. När flygplanet några månader senare blev kasserat hade det en flygtid på 2 795 timmar.

Flygvapenmuseums Grumman Goose har inte tjänstgjort i det svenska flygvapnet. Genom en bytesaffär kom det till museet 1986. Flygplanet kom från Karibien och hade gått för egen maskin till USA. Där blev det nedmonterat och lastat i en TP 84 Hercules för transport till Malmen. Efter ankomsten till Flygvapenmuseum blev det ställt i magasin utan åtgärder. Men sedan 2016 står Grumman Goose i Flygvapenmuseums verkstad. Flygplanet ska renoveras för att se ut som ambulansflygplanet TP 81 med individnummer 81001. Det kommer att bli orangefärgat och försett med både kronmärke och rödakorsmärke.

Kuriosa:

TP 81 blev det sista i raden av ambulansflygplan som av allmänheten i Norrbotten kallades Bodenambulansen.

Flygplan keyboard_arrow_down TP 82